عنوان پایان‌نامه

اثر رفتارهای رهبری تحول آفرین بر عملکرد تدریس و بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی کشاورزی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر رفتارهای رهبری تحول آفرین بر عملکرد تدریس و بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی کشاورزی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4780;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51855
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    فاطمه یونسی
    استاد راهنما
    سیدیوسف حجازی

    در شرایط به شدت رقابتی کنونی، موفقیت سازمان‌ها و از جمله سازمان‌های آموزشی در تحقق اهداف از پیش تعیین‌شده، در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبک‌های مؤثر رهبریِ مدیر است. در این میان نظریه‌ی رهبری تحول‌آفرین به‌عنوان سرآمد تمامی نظریه‌ها در مقام توصیف فرآیندهای اثربخشی رهبری شهرت یافته و در منابع گوناگون به‌عنوان رهبری اثربخش دانشگاهی معرفی گردیده است. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی "اثر رفتارهای رهبری تحول‌آفرین بر عملکرد تدریس و بهره‌وری پژوهشی اعضای هیأت علمی کشاورزی دانشگاه تهران" انجام گردید. جامعه‌ی آماری این پژوهش 256 نفر اعضای هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج و پردیس ابوریحان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه¬ای با انتساب متناسب و با استفاده از جدول مورگان به تعداد 152 نفر نمونه¬گیری شدند. ابزار جمع¬آوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه‌ای برپایه‌ی پرسشنامه‌ی استاندارد بود که روایی صوری آن با کسب نظرات متخصصان و استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت. به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بهره‌گرفته شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 19، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد رفتارهای رهبری تحول‌آفرین مدیران گروه‌های آموزشی بر رضایت شغلی اعضای هیأت علمی اثر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین عملکرد تدریس و بهره‌وری پژوهشی اعضای هیأت علمی نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای هم به‌صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق اثرگذاری رضایت شغلی، تحت تأثیر رفتارهای رهبری تحول‌آفرین مدیران گروه‌های آموزشی قرار می‌گیرد. در نهایت بر اساس روابط ترسیم شده در مدل تحلیل مسیر مشخص می شود که 74 درصد تغییرات رضایت شغلی، 44 درصد تغیییرات سازه عملکرد تدریس و81 درصد تغییرات سازه بهره‌وری پژوهشی، توسط روابط ترسیم شده قابل تبیین است.
    Abstract
    Today's highly competitive conditions, success of organizations such as educational organizations in achieving predetermined goals, depends on how to chooses management and effective leadership styles of manager. Meanwhile, theory of transformational leadership is known as head of all theories in describing the processes of leadership effectiveness and in a variety of sources it has been introduction as effective academic leadership. So, the purpose of this study was examining ‘The Effect of Transformational Leadership Behaviors on the Teaching Performance and Research Productivity of Agricultural Faculty Members in University of Tehran’. The statistical population of this study was Agricultural Faculty Members in University of Tehran (N=256). Method of sampling was Proportional Stratified-random sampling method and selected 152 members. A Questionnaire based on standard questionnaire was employed for data collection. Questionnaire validation verified by the group of experts and professors of Department of Agricultural Extension & Education Faculty of University of Tehran. And was estimated the Cronbach's alpha that different parts of questionnaire were suitable for study. The collected data were analyzed by the SPSSwin19 Software. Results showed that the transformational leadership behaviors heads of departments on faculty members job satisfaction has a positive and significant effect. Also, the transformational leadership behaviors affected significantly both directly and indirectly (by job satisfaction) on the teaching performance and research productivity of faculty members. Finally based on relations has been portrayed in the Path analysis will be clear that 71 percent of variance of the ‘job satisfaction’ construct, 44 percent of variance of ‘teaching performance’ construct, 81 percent of variance of ‘research productivity’ construct, has been portrayed by relations can explain.