عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی احکام فوت و طلاق قبل از دخولدر فقه عامه و خاصه



    دانشجو در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی احکام فوت و طلاق قبل از دخولدر فقه عامه و خاصه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: T145;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51358
    تاریخ دفاع
    ۱۴ دی ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مجتبی الهیان

    موضوع طلاق و وفات زوج یا زوجه قبل از عمل زناشویی یکی از موضوعات مبتلا به در جامعه و مسأله ای بحث برانگیز درمحافل قانونی می باشد. امروزه در شعبات مختلف دادگستری مراکز استانها آراء متفاوتی به خصوص در مورد موضوع میزان مهریه زوج یا زوجه متوفی قبل از دخول صادر می گردد که ناشی از سکوت یا تفاسیر متفاوت از قانون مدنی می باشد. گروهی بر این عقیده اند که چون در قانون مدنی تنصیف مهریه قبل از عمل زناشوئی طبق ماده 1092 صرفاً در طلاق بوده و ذکری از فوت یکی از زوجین نشده است، لذا کل مهر به زوجه یا وراث تعلق خواهد گرفت در حالی که حکم قضیه نیاز به تعمق بیشتر در شرع و عرف و قانون مدنی داشته، به طوری که کثیری از علما و صاحب نظران نظر به نصف دارند و دلیل اینکه قانون مدنی در این خصوص سکوت نموده اختلاف نظری است که در میزان تعلق مهریه وجود دارد. طلاق قبل از دخول و نزدیکی زن و مرد یکی از اقسام طلاق بائن است که دراین نوع طلاق علقه زوجیت بین زن و شوهر قطع می شود. طلاق قبل از دخول موجب تنصیف مهر است و زن نیازی به نگهداری عده ندارد چون نص صریح قرآن بر این امر دلالت دارد. همه مذاهب اتفاق دارند که مهر از ارکان عقد نیست بلکه مهر اثری از آثار عقد است،پس عقد ازدواج بدون ذکر مهر صحیح است و اگر مرد با زن نزدیکی کرد مهر المثل برای زن ثابت می شود و اگر قبل از دخول طلاق صورت گرفت زن مهریه ای ندارد و بهره ای باید به او داد که بسته به تمکن مرد به زن داده می شود. در جایی که زن و شوهر با یکدیگر خلوت کرده اند ولی عمل دخول صورت نگرفته باشد مذاهب اختلاف نظر دارند. بعضی ها خلوت را به مانند دخول موجب مهر کامل و عده تمام برای زن می دانند و بعضی ها معتقدند بر خلوت بین زن و شوهر اثری مترتب نیست. اگر یکی از زن یا شوهر قبل از دخول وفات کرد نزد مذاهب چهارگانه زن تمام مهر المسمی را حق دارد و فقهای امامیه در این باره اختلاف کرده اند،عده ای از آنها به مانند مذاهب چهارگانه تمام مهر را برای او واجب می دانند و عده ای دیگر قائلند به اینکه مانند زن مطلقه قبل از دخول، نصف مهر المسمی را حق دارد. واژگان کلیدی : طلاق - موت - دخول - مهریه - عده
    Abstract
    Abstract Subject of divorce and death of husband or wife before marriage is a topic of concern in the community and is controversial in legal circles. Today, the various branches of justice, in provincial centers have different opinions especially about the issue of dowry of wife or husband that is issued before the sex which is due to silence or different interpretations of the civil law. Some group believes by Civil Code with Article 1092 before marital is in accordance of divorce and there was simply not mentioned of the death of a spouse, the total a dowry will be paid to the wife or heir, while it needs to reflect more religious and civil law and custom, so that many scholars and pundits believe to the half, and the civil law in this regard and there is some disagreements that belongs to the amount of dowry . Divorced men and women near the entrance is one of the offer divorce forms which will be stopped comply with the bond between husband and wife in this divorce. Before the divorce and sex, no need to keep some dowry, such as the Qur'an implies signification. In all religions do not agree that the signing of the pillars of dowry, but dowry is the effect of marriage, the marriage contract is correct without any dowry and if men had sex with his wife, interest should be given to wife based on his obedience. Where wife and husband were crowded together, but have not sex, religions has disagreement. Some believe that with being together, the dowry is paid to wife completely, others believe that it does not work well. If one of the spouses died before sex, religious have disagreement to this right and the four religious wife has the right of Mehr Almasmi , but scholars disagree on this issue, some of them such as four religious knows all the necessary dowry and others believes before sex, wife seems as divorced woman, and the right half of Mehr Almasmi goes to