تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد کسب وکارهای نوپای بیمه شهر تهران - مطالعه موردی: نمایندگی های بیمه ملت
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 157;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51557
- تاریخ دفاع
- ۲۰ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- میثم ساریان
- استاد راهنما
- محمد علی مرادی
- چکیده
- موضوع شناسایی اثر عواملی که می¬توانند بر خروجی و عملکرد بنگاه¬های اقتصادی تاثیرگذار باشند، همواره از جمله موضوعات مورد توجه محققان بوده است. اینکه چه عواملی می¬تواند در خروجی¬های بنگاه¬ها موثر باشد از دیدگاه علوم مدیریت و اقتصاد با پاسخ¬های مختلف و در قالب نظریه¬های گوناگونی همراه بوده است که یکی از مهمترین این نظریه¬ها، که توانسته¬است بدلیل جامع بودن و چارچوب محکم، در بین دیگر نظریه¬ها، از مقبولیت بیشتری برخوردار شود، رویکرد منابع¬محور است. در این دیدگاه، منابع، عامل اصلی در توجیه علت تفاوت در عملکرد بنگاه¬ها هستند و تمایز در منابعی که شرکت¬ها از آن برای ارائه خدمات یا تولید کالا استفاده می¬کنند و ویژگی¬های متنوع هریک از منابع، علت اصلی موثر در عملکردهاست. تحقیق حاضر تلاش دارد بر مبنای رویکرد منابع¬محور، اثر سرمایه¬اجتماعی را بعنوان یک منبع مهم نامشهود که در دل روابط اجتماعی و شبکه¬ها قرار دارد، بر عملکرد نمایندگی¬های بیمه ملت در شهر تهران، شناسایی کند. در مدل طراحی شده برای این تحقیق، گره¬های قوی، گره¬های ضعیف، هویت مشترک، زبان وکدهای مشترک و اعتماد، مولفه¬های اصلی سرمایه¬اجتماعی هستند که آثار آنها بر عملکرد بنگاه¬های بیمه مورد ارزیابی قرار می¬گیرد. حجم نمونه تعداد 58 نمایندگی بیمه ملت است که به صورت نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شده و اطلاعات مورد نیاز از آنها، با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از تکنیک رگرسیون چندگانه برآوردهای آماری ضرایب انجام شده است. متغیرهای کنترلی که در این تحقیق لحاظ شده¬اند عبارتند از تحصیلات و سابقه¬کاری. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مولفه¬های هویت مشترک، پیوندهای ضعیف، زبان و کدهای مشترک، پیوندهای قوی و اعتماد به ترتیب بیشترین اثر را روی فروش نمایندگان داشته¬اند و مدل رگرسیون برآورد شده موید آن است که مولفه¬های سرمایه¬اجتماعی از نظر آماری، تاثیر معنادار و مثبتی بر عملکرد بنگاه¬های بیمه¬ای دارند. واژگان کلیدی: سرمایه¬اجتماعی، ارزیابی عملکرد، رویکرد منابع¬محور، بیمه
- Abstract
- Identifying factors that can affect the output and performance of the firms, is one of the most attractive subjects for the researchers. What factors can affect firm?¬¬¬s outputs have had several answers in strategic and economic researchers? point of view and some theories raised on this field; one of the most important theories that because of its comprehensiveness and strong framework has been more acceptable by scholars, is Resource-Based View(RBV). In this view the main factor in description of differences between firm? s performance is resources, and this distinguishing, in resources used by firms for servicing and production, is the major reason for the different performance. This study tries ,on the basis of RBV, to Identify the effect of social capital, as an important and intangible resource embedded in networks and social relations, on the performance of Mellat Insurance outlets in Tehran. Social capital indicator are strong ties, weak ties, indentifying, shared languages and codes, and trust as the independent variables and annual sales of each firm is the indicator of performance as the dependent variable and control variables are work experience and education . The sample is consisting of 58 firms, randomly selected and their data was collected by questionary. The multiple regression technique used for analyzing the data and testing the hypothesis. The results shown that the social capital factors, respectively, indentifying, weak ties, shared languages and codes, strong ties and trust have the highest effect on performance of the firm and the results from regression coefficient shown that social capital has positive and significant effect on firm performance. Keywords: social capital, performance evaluation, resource-based view, insurance.