نظر سنجی از خبرگان در خصوص شناسایی فرصت های کسب و کار گردشگری ورزشی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 182;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52461
- تاریخ دفاع
- ۲۱ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- فهیمه جوادی
- استاد راهنما
- رضا محمدکاظمی
- چکیده
- گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت جهان (Goeldner & Ritchie, 2006) و ورزش به عنوان ششمین صنعت سودآور در کشورهای پیشرفته جهان (Pitts Brenda et.al.2002) محسوب میشود که از تلفیق این دو یکی از شگفت انگیزترین صنایع خدماتی مدرن با عنوان «گردشگری ورزشی» به وجود آمده است (Biddiscombe & Rose , 2004). هدف از پژوهش حاضر نظرسنجی از خبرگان در خصوص شناسایی فرصتهای کسب و کار گردشگری ورزشی استان تهران میباشد. در این پژوهش که از نوع هدف یک پژوهش کاربردی میباشد بر اساس چهار مرحله مدل جیمز ال ماریسون، با استفاده از نظر خبرگان، پویش محیط به منظور شناسایی فرصتهای کارآفرینانه مهم در زمینه های مختلف گردشگری ورزشی در استان تهران انجام شد، نقش هر یک از این فرصتها در رونق اقتصادی استان تهران مورد تحلیل قرار گرفت، میزان نیاز به هر یک از این فرصتهای شناسایی شده گردشگری ورزشی استان تهران در آینده بررسی شد، کیفیت، کمیت، میزان تقاضا و سودآوری هر یک از فرصتهای شناسایی شده ارزیابی گردید و در آخر فرصتهای شناسایی شده از نظر اینکه کدامیک نقش بیشتری در ایجاد کسب و کار و رونق اقتصادی در استان تهران دارد الویت بندی شدند. روش انجام این پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از مدیران و متولیان امر در سازمان میراث فرهنگی شاغل در استان تهران، مدیران هتلهای تهران، مدیران کمیته گردشگری ورزشی وابسته به کمیته ملی المپیک و مدیران سازمان تربیت بدنی همگی با بیش از پنج سال سابقه در این زمینه. یافته های این پژوهش نشان داد که در حال حاضر خدمات ورزشی، خدمات آموزشی، خدمات اجاره و فروش تسهیلات و تجهیزات، خدمات مالی و بیمه و در نهایت خدمات ارتباطی به ترتیب نقش بیشتری در ایجاد کسب و کار و رونق اقتصادی استان تهران دارند. واژه های کلیدی: گردشگری، گردشگری ورزشی، شناسایی فرصتهای کسب و کار، پویش محیطی، تحلیل اقتصادی، پیش بینی، ارزیابی، الویت بندی
- Abstract
- The combination of tourism as the biggest industry in the world (Goeldner & Ritchie, 2006) and sports as the sixth profitable industry in developed countries (Pitts Brenda et.al.2002) has created "sports tourism" (Biddiscombe & Rose, 2004). The purpose of this study was "a poll of experts on identification of business opportunities for sports tourism in Tehran province". In this study which is an applicable research, based on four stage model of scanning, monitoring, forecasting and assessing (Morrison, 1997) , the opportunities in sports tourism which can be more initiative in Tehran province are identified (Scanning), the economic opportunities identified in sports tourism are analyzed (Monitoring), the future market of sports tourism is foreseen (Forecasting) and the amount and time of formation of need and demand and profitable potential in sports tourism are assessed (Assessing) and finally the identified opportunities are prioritized in view of the fact that which of them has more important role in economic prosperity and job creation. Both quantitative and qualitative approaches are used for all stages: scanning, monitoring, forecasting and assessing. The population for this study included the managers of the Cultural Heritage Organization working in Tehran, Tehran hotels' managers, administrators and managers of the Sport Tourism Committee affiliated with the National Olympic Committee, managers of sports industry (Physical Education Organization) in Tehran and sports federations managers and academic experts in sport and tourism all with more than 5 years of experiences in this regard which are different in each stage according to the study. Findings show that for the time beings, sports services, training services, sale and rent of facilities services, financial and insurance services and communication services have given high priority respectively. Keywords: Tourism, Sports Tourism, Scanning, Monitoring, Forecasting, Accessing