عنوان پایاننامه
بررسی دیدگاه اعضای شرکتهای توسعه خدمات کشاورزی در خصوص موانع و راهکارهای اشتغال دانش آموختگان کشاورزی (مطالعه موردی استان زنجان)
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4590;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50875
- تاریخ دفاع
- ۱۰ آبان ۱۳۹۰
- دانشجو
- مرتضی مصری
- استاد راهنما
- سیدحمید موحدمحمدی
- چکیده
- دانشآموختگان کشاورزی سهم بسیار زیادی از دانشآموختگان بیکار دانشگاهها را تشکیل می دهند، از این رو هدف کلی این تحقیق بررسی دیدگاه اعضای شرکتهای توسعه خدمات کشاورزی استان زنجان در خصوص موانع و راهکارهای اشتغال دانشآموختگان کشاورزی میباشد. این مطالعه به روش پیمایشی انجام شده و برای جمع¬آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه که پایائی و روائی آن مورد تایید قرار گرفت استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه 334 نفر بود که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان 185 نفر به¬عنوان نمونه به طور متناسب از شهرستان¬های استان انتخاب و داده¬های مورد نظر از آن¬ها جمع¬آوری گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و شاخص AVE بهره گرفته شد. داده¬های گردآوری شده با استفاده از نرم¬افزار SPSS نسخه 17 و LISREL نسخه 5/8 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل توصیفی نشان داد که میانگین سن نمونه مورد مطالعه 65/29 سال بوده است. 4/31 درصد از پاسخگویان را زنان و 1/68 درصد را نیز مردان تشکیل می¬دادند. 1/54 درصد از نمونه مورد مطالعه وضعیت اشتغال خود را دایم معرفی کردند. همچنین، بیش از 45 درصد از پاسخگویان وضعیت اشتغال خود را پاره¬وقت معرفی کردند. نتایج تحلیل عاملی موانع آموزشی اشتغال دانش¬آموختگان نشان داد که چهارعامل ؛ برنامه و شرایط آموزشی، نحوه پذیرش، ارتباط با بازارکار و ارتباط بین¬بخشی تبیین کننده 2/65 درصد تغییرات واریانس کل می¬باشند. نتایج مدل معادلات ساختاری این پژوهش نیز نشان داد که "موانع آموزشی" با ضریب 94/0 مهمترین سازه در تبیین موانع اشتغال دانشآموختگان کشاورزی بوده و پس از آن " موانع اجتماعی و فرهنگی"،"موانع مربوط به بخش دولتی و سیاستگزاری" و "موانع مربوط به بخش کشاورزی و کشاورزان" اولویتهای دیگر را به خود اختصاص دادهاند که همگی به لحاظ آماری معنیداری هستند
- Abstract
- Agricultural Graduated students are the large portion of unemployed graduated students of universities in Iran. So, the main purpose of this research was study of attitude of members of agricultural development services companes in zanjan province about barriers and solutions for employment of agricultural graduated students. This study is survey research type and questionnaire was employed for data collection. questionnaire validity verified by the group of experts and professors of department of Agricultural Extension of University of Tehran. A pilot study with 30 questionnaires was conducted to determine the reliability of research tools, and was estimated the Cronbach's alpha that different parts of questionnaire were suitable for study. The collected data were analyzed by the SPSSwin17 and LISREL 8.5 software. The target population was 334 people that using Morgan’s table, 185 people were selected. Descriptive analysis showed that the average age of the samples was 29/65 years. 31/4 percent of respondents were female and 68/1 percent were men. 54/1 percent have had permanent employment, also over 45 percent were part time employee. According to the factor analysis for educational barriers of employment, four factors named as; “program and training requirements”, “condition of acceptance’, “relationship with market” and “between part relation”, explained 65/2 percent of the total variance. Results from structural equation model showed that “educational barriers” with 0/94 ? coefficient, was the most important factor in explaining employment barriers of agricultural graduated student, and respectively “social and cultural barrier. “governmental and policy making” and