عنوان پایان‌نامه

تاثیر به کارگری راهروهای فراشناختی با پیش ختام (SQP۴R) و خود نظارتی دردرک مطلب کودکان آهسته گام



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر به کارگری راهروهای فراشناختی با پیش ختام (SQP۴R) و خود نظارتی دردرک مطلب کودکان آهسته گام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50841;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1713
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب

    چکیده هدف: در مطالعه ی حاضر ، تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی SQP4R و خود نظارتی در افزایش درک مطلب خواندن دانش آموزان آهسته گام پایه ی پنجم مورد بررسی قرار گرفت. روش : به این منظور 30 نفر از دانش آموزان پایه ی پنجم آهسته گام از دو مدرسه مختلف انتخاب شدند ، پس از اجرای پیش آزمون درک مطلب و خود نظارتی بر روی هر دو گروه ( آزمایش و گواه) ، به گروه آزمایشی در 16 جلسه 45 دقیقه ای روشSQP4R و خودنظارتی آموزش داده شد. متون آموزشی از کتاب درسی علوم پایه پنجم دانش آموزان آهسته گام انتخاب شدند. همچنین، مواد انتخاب شده برای پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب از کتاب ها ی علمی و داستانی مخصوص این گروه سنی تهیه شد. پس از اجرای 16 جلسه آموزشی از آزمودنی های دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتیجه: تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده ها وسنجش معناداری مداخله صورت گرفت. نتیجه ی تحلیل کوواریانس نشان داد که به کارگیری راهبرد فراشناختی SQP4R به همراه خودنظارتی در درک مطلب خواندن دانش آموزان موثر بوده است. بحث: نتایج به دست آمده از فرضیه پژوهش مبنی بر عملکرد بهتر دانش آموزانی که راهبرد فراشناختی SQP4R و خودنظارتی را دریافت کرده اند حمایت می کند. آموزش این راهبردها درک مطلب دانش آموزان را افزایش داد و به نگهداری اطلاعات کمک کرد. نتایج نشان می دهد که راهبردهای یادگیری فراشناختی، دانش آموزان را در فرایند یادگیری درگیر می کند و سبب می شود تا آنان اطلاعات متن را عمیق تر پردازش کنند و برای مدت طولانی تری در ذهن خود نگه داری نمایند. همچنین آموزش خودنظارتی به آنان کمک کرد که بر درک مطلب خود نظارت داشته باشند. کلید واژه ها : فراشناخت ، SQP4R، SQ4R ، خود نظارتی
    Abstract
    Abstract: Purpose This study investigated the remedial effectiveness of training metacognitive strategies (SQP4R) and self-monitoring for improving reading comprehention of student with mild mental retardation in grade 5. Method: According to this? 30 students with mild mental retardation in grade 5 were selected from two different schools? and after administering pre-testing of comprehension and self-monitoring on both groups ( experimental and control)? the method SQP4R and self-monitoring were trained to experimental group in 16 sessions of 45 minutes. Educational texts were selected from the book of science in grade 5 from mild mental retardation. In addition? selected materials for pre-and post testing of comprehension were prepared from scientefic and story books specific for these age groups. After administering 16 session of training? in experiences of both group? post-testing was administered. Result: Covariance analysis was done for analyzing data and measuring the meaningfulness of interference. The result of Covariant analysis showed that using metacognitive strategies have been effective in reading comprehension of students. Discussion: The results supported the hypothesis that instructing student to use a SQP4R and Self-Monitoring metacognition strategy facilitated retention. Result show that metacognitiv learning strategies involving deeper processing of material lead to better retetion. In addition? instructing Self-Monitoring help them monitored on own comprehention. Key words: Metacognition? Reading comprehension strategies? SQ4R? Self-Monitoring,SQP4R