عنوان پایان‌نامه

تاثیر یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی



    دانشجو در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 844;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51572
    تاریخ دفاع
    ۱۷ دی ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمود شیخ

    هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان دختر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهرستان شیراز می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان شیراز می باشد که در سال تحصیلی 90-89 به تحصیل اشتغال دارند. نمونه آماری شامل 30 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است که براساس پرسشنامه و آزمون عملیMABC انتخاب شدند. آزمودنی ها به طور تصادفی پس از انجام پیش آزمون به دو گروه همگن 15 نفری به عنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. آزمودنی های گروه تجربی به مدت 12 جلسه برنامه تمرینی منتخب ،که بخشهایی از برنامه حرکتی اسپارک برای کودکان است را انجام دادند. در این مدت آزمودنی های گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود در مدرسه می پرداختند.سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده برای سنجش میزان رشد مهارت های حرکتی این کودکان در پیش آزمون و پس آزمون، آزمون مهارت های حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم بوده است. برای بررسی آماری داده ها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 استفاده شده است. نتایج نشان داد که اجرای فعالیت منتخب تاثیر معناداری بر مهارت های جابجایی و کنترل شی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی داشته است.لیکن در برخی خرده مقیاس ها مانند لی لی کردن، سر خوردن ، جهیدن و پرش جفت از مهارتهای جابجایی و ضربه با باتوم و ضربه با پا از مهارت های کنترل شیئ تاثیر معناداری مشاهده نشد.
    Abstract
    The purpose of this study is to investigate the effect of a period of selected physical activities on improving gross motor skill in children (7-8 yrs) with developmental coordination disorder (DCD). In order to this, thirty children aged 7–8 years old were screened using the Movement Assessment Battery for Children (MABC). The children with DCD divided randomly into control (n=15) and experiment (n=15) groups after the assessment of their motor skill by the Ulrich’s test for gross motor skills version 2000 in pre-test. The exercise program used for this study was based on SPARK motor program. It includes 15 minutes warm up, 10 minutes transform skills, 10 minutes manipulation skills and 10 minutes cool down. It was applied to experimental group for 12 sessions. The control group’s activity was in accordance with normal daily motor activities. At the end a post-test was held for both groups. The KS and the analysis of variance 2*2 were used for statistic analysis and the group’s mean differences were considered as variate variable which effects on the post-test was eliminated by this test. Result showed that selected activities have significant effects on transform and object control skills of children with DCD. However, some of these two subscales include: hoping, leaping, sliding and skipping (transform skills ) hitting a stationary ball by baton and shooting (kicking) a ball (object control skills) were not affected significantly.