عنوان پایان‌نامه

ترجمه و تحلیل کتاب القدس من الاسرا الی وعدالاخره اثرحسن الباش



    دانشجو در تاریخ ۰۹ مهر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ترجمه و تحلیل کتاب القدس من الاسرا الی وعدالاخره اثرحسن الباش" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مترجمی زبان عربی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 5129;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38755
    تاریخ دفاع
    ۰۹ مهر ۱۳۸۷

    این پایان نامه شامل ترجمه کتاب "القدس من الاسراء الی وعد الاخره" می باشد که در آن سعی شده است مفهوم کتاب از زبان عربی به زبان فارسی برگردانده شود کتابی که در تبیین حیله ها و مکائد صهیونیستها جهت اشغال قدس شریف در نوع خود کم نظیر است . اینک مختصری از این کتاب را مطرح می کنیم . کتاب ذکر شده با اشاره به دیدگاه صهیونیسم درباره اشغال فلسطین و سوء استفاده آنان از برخی یاوه گوییهای تورات تحریف شده که در آن ادعا می شود خداوند سرزمین فلسطین را به نیاکان یهود بخشیده است مبحث خود را آغاز می کند و تاکید می کند که آنها مطامع استعمارگرانه غربی و صهیونیستی خود بر این سرزمین را رنگ و قالب دینی داده تا براحتی بتوانند بر این کشور عربی تسلط یابند . آنها توانستند از کم کاری کشورهای عربی و اسلامی و عدم جدیت و تحقیق در متون دینی آنها سوء استفاده کرده جهانیان را با روشهای رسانه ای و سیاسی گمراه کنند و سپس ملتها را به گونه ای شستشوی مغزی دادند که بسیاری از اعراب به دفاع از این صهیونیستها به پا خاستند ! موضوع این کتاب قدس و تعلق داشتن این مکان مقدس به مسلمانهاست . موضوعی که امروزه محور مسائل و مشکلات اعراب و مسلمانهاست و مکان مقدسی است که از منظر قرآن با بیت الحرام ارتباط تنگاتنگی دارد زیرا قبله اول مسلمانها است و سومین حرم مبارک و مقدس به شمار می رود . این کتاب اهمیت قدسیت الهی و تفاوت آن با قدسیت بشری را نیز یادآور می شود و صد البته که قرآن قدسیت الهی این مکان را تاکید می کند درحالیکه هیچ قدسیت الهی برای این مکان مقدس در تورات ذکر نشده است . سپس این کتاب فلسطین را در تاریخ قدیم و از آغاز اولین هجرتهای اعراب بررسی می کند و تمدن کنعانیان عرب در فلسطین که شامل ایدوئولوژی و آثار و فعالیتهای تجاری و آبادانی در این منطقه بود را یادآور می شود و سپس از چگونگی تحت تسلط در آمدن این کشور بدست قدرتهای بزرگ سخن به میان آورده است زیرا فرعون ها و بابلیها فلسطین را بهترین گزینه برای صیانت از مناطق نفوذی خود به شمار می آوردند کما اینکه این کشور از طرف دریای اژه نیز مورد هجوم دریایی قرار گرفت و همچنین از جنوب قبیله های بدوی عبری به این کشور حمله کردند . با توجه به اینکه حضرت ابراهیم ( علی نبینا و آله و علیه السلام ) شخصیت تاریخی و دینی مهمی به شمار می روند از هجرت اجباری ایشان از عراق به فلسطین سخن به میان می آورد و یادآور می شود که چگونه ایشان توانستند بوسیله گسترش توحید با اهالی آن منطقه ارتباط بر قرار کنند و سپس به مکه منتقل شده و کعبه را در آن بنا می نهند و آن را محور انجام فرائض حج برای عموم مردم و رمزی برای اعتقادات یکتاپرستی قرار می دهند این در صورتی است که تورات از ذکر رابطه ابراهیم علیه السلام با مکه و ساختن کعبه امتناع ورزیده است تا حقیقت دینی بزرگی را بپوشاند اما قرآن از دسیسه های آنها جهت پوشاندن این حقیقت پرده برداشته است . پس از ماجرای حضرت ابراهیم معراج رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به سمت مسجد الاقصی خود تاکیدی است بر اتمام دایره اعتقادی توحید که حضرت ابراهیم آنرا بین مکه و این سرزمین مقدس آغاز کرده بود . سپس این کتاب به مفهوم تقدیس و مقدس بودن پرداخته و اشاره ای نیز به عدم اهتمام تورات نسبت به قدس دارد و اینکه این کتاب تحریف شده بر افسانه تحقق وعده الهی با اعطای سرزمین فلسطین به اشغالگران صهیونیسم تاکید دارد . حتی هنگامی که هجوم عبریها و ورود مخفیانه آنها به فلسطین صورت می گیرد نیز تورات برای قدس اهمیتی قائل نیست زیرا بدست اهالی آن که کنعانیان بودند همچون دژی مستحکم محافظت می شد و لیکن تورات بر اهمیت قدس در زمان حضرت داود علیه السلام و معروف شدن آن به قلعه صهیون یا قصر داود که در اطراف دیوارهای این شهر قرار داشت و مرکز حکومت اداری و سیاسی او قرار گرفت تاکید می کند البته تورات در این زمان نیز از قدس بعنوان مکانی مقدس نزد پیروان داود سخنی به میان نیاورده است و منحصرا این شهر را با یک دید سیاسی بررسی می کند . پس از ماجرای حضرت داود ،کتاب "القدس من الاسراء الی وعده الاخره " به جانشین وی حضرت سلیمان پرداخته است و تاکید می کند که وقتی او حکومت را به دست می گیرد قضیه ساختن معبد آغاز می شود و با توجه به اینکه بابلیان ظلم و ستمهای زیادی به یهود کرده بودند نویسندگان تورات برآن شدند تا برای بازگشت قدرت و عزت سابق خود بر اهمیت این معبد تاکید کنند و آن را خانه خدا معرفی کنند . لیکن نویسندگان تورات بخوبی نتوانستند به تناقض گوئی های خود پی ببرند زیرا با بیانی متناقض حضرت سلیمان را طوری معرفی می کنند که ایشان با هزار زن ازدواج کرده و برای آنها در این معبد بتی قرار می دهد تا هر یک از آنها به روش و اعتقادات خود این بتها را پرستش کنند و بکلی فراموش کردند که این معبد عبادتگاهی برای توحید بوده و بتخانه ای برای ترویج بت پرستی نبود . البته آثارهای باستانی کشف شده بخوبی ثابت می کند که اثری از این معبد وجود ندارد چون از ساقه برنج ساخته شده بود و بر اساس ادعای تورات در دوران رومانی ها در معرض چندین عملیات حفاری و ساختمان سازی قرار گرفت و ویران گشت و حتی آن منطقه شخم زده شد و هیچ اثری از آن در آنجا باقی نماند اما با تقسیم کشور کوچک یهود به دو قسمت بعضی از آنها عبادتگاهی به نام زربابل در نابلس و بر ویرانه های معبد کنعانیان ساختند که به مهمترین معبد در آن زمان تبدیل شده بود و این خود دلیل آشکاری است بر اینکه قدسیت قدس با قبیله های بیایان نشین یهودی هیچ ارتباط معناداری ندارد . اما در حال حاضر صهیونیستها و یهودیان وابسته به آنها ادعا می کنند که فلسطین مردمی خاص به خود ندارد آنها از تورات تحریف شده کمک گرفته و با آغاز جنگ جهانی اول تا سال 1948 با کشورهای غربی صلیبی هم پیمان شدند تا آنکه غربیها و یهودیها رژیم صهیونیسیتی را علم کردند . پس از آن در جنگ ژوئن سال 1967 قدس تحت تسلط آنان قرار می گیرد و آنها با کمال وقاحت اعلام می کنند که قدس پایتخت ابدی رژیم آنان خواهد بود . صهیونیسم غیر یهودی نیز توسط مکتب پروتستان حمایت می شد و منافع مشترک آنها ایجاب می کرد که قدس را به سرزمینی ضد اعراب و مسلمانان تبدیل کنند و مرکزی جهت تسلط بر مردم عرب و سرزمین هایشان و همچنین مستعمره ای برای آنها تبدیل شود . اما این کتاب از منظر دیگری سعی می کند به سوره اسراء و ارتباط مسجد الحرام و مسجد الاقصی و بشارتهایی که به مسلمانان موحد در پیروزی بر اشغالگران صهیونیست داده شده است بپردازد همچنین به تفسیر لغوی و تاریخی این سوره توسط تفاسیر و مراجع تاریخی که به تاریخ این منطقه عربی و بویژه قدس دلالت دارد می پردازد . سپس بیت المقدس و اهمیت بیش از هزار و سیصد ساله مسجد الاقصی نزد مسلمانان را روشن می سازد . و با یک نگاه کلی نتیجه گیری می کند که درگیریها در قدس و فلسطین شدت یافته ، تلخ و طولانی شده است و کما اینکه قدس مرکز درگیریهای قدیمی بین ابرقدرتهای ظالم و نیروهای موحد بود همچنان مرکز کشمکشهای بین همین قدرتهای شر و بدی و نیروهای خیر و نیکی باقی می ماند و شاید هم در قدس درگیری های خونین شدت خواهد یافت اما خدای یگانه به بندگان موحد خود بشارت پیروزی حق بر باطل داده است و اگر چه تحقق این وعده الهی دیر بینجامد اما در نهایت با تحقق این پیروزی ، حق مداران عزیز و سربلند خواهند بود . واژگان کلیدی قدس ـ فلسطین ـ مسجد الاقصی ـ مسجدالحرام ـ رژیم صهیونیستی ـ آیه ـ فساد ـ برتری جوئی اسرائیل ـ علم الاثار- یهود - تورات ـ قرآن
    Abstract
    ندارد