عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی آموزش روشهای مقابله با استرس بر مادران با فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38458;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1344ع
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- عباس متولی پورابرقویی
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان استرس مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی است. نمونه گیری در این پژوهش به شیوه نمونه گیری در دسترس انجام گرفت و تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندان آنها دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی تشخیص داده شده بودند پس از کنترل متغیر میزان رضایت از وضعیت اقتصادی به صورت همتا شده در دو گروه 12 نفری آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه شاخص استرس والدین که دارای دو قلمرو اصلی و سیزده خرده مقیاس است را به عنوان پیش آزمون تکمیل نمودند. گروه آزمایشی طی 11 جلسه آموزش داده شد و دوباره هر دو گروه در پایان دوره آموزشی شاخص استرس والدین را به عنوان پس آزمون تکمیل نمودند. مادران گروه آزمایشی کاهش معنا داری (05/P<) را در نمره استرس والد گری نشان دادند، این کاهش شامل خرده مقیاس های فزون طلبی، دلبستگی والدین، افسردگی و انزوای اجتماعی شد. یافته های این پژوهش می توانند در زمیته های بالینی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
- Abstract
- The aim of this study was to survey the efficacy of training stress management skills on stress in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder(ADHD).Accidental sampling used in this study. 24 mothers that their children was diagnosed with ADHD after controlling of economic status devided to experimental and control group. Boath groups completed parenting stress index (PSI) that has two main domain and thirteen subscales, as pre test. Experimental group trained in 11 sessions and then boath groups complete parenting stress index (PSI) as post test. Mothers of experimental group had significant decrease (P<0/05) in parenting stress score. This decrease consist of the following subscales: demandingness, parenting attachment, depression and social isolation. Finding of this study can be used in clinical and educational fields.