عنوان پایان‌نامه

ارزیابی اثرات محیط زیستی راه آهن شهری با استفاده از ماتریس اصلاح شده لئوپولد و سامانه اطلاعات جغرافیایی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی اثرات محیط زیستی راه آهن شهری با استفاده از ماتریس اصلاح شده لئوپولد و سامانه اطلاعات جغرافیایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 832;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51651
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

    چکیده : امروزه ساخت و گسترش خطوط مترو در کلان شهرها به عنوان یکی از پروژه های زیربنایی توسعه شهری قلمداد می-شود. این طرح همانند سایر طرحهای توسعه دارای اثرات متفاوتی بر بستر محیط است. برنامه ریزی و مدیریت صحیح محیط زیستی با استفاده از ابزار ارزیابی اثرات اقدامی پیشگیرانه در برابر این اثرات انجام می دهد. در این پژوهش به ارزیابی اثرات محیط-زیستی پروژه راه آهن شهری بخش جنوب غرب خط 3 متروی تهران پرداخته می شود. در دوره ساخت بخش خطی پروژه و در دوره بهره برداری هم بخش خطی و هم ایستگاه ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. روش های ارزیابی مورد استفاده روش ماتریس اصلاح شده لئوپولد و روش رویهم گذاری نقشه هاست. به منظور انجام فرایند ارزیابی پس از مرحله دامنه یابی (شناسایی فعالیت های پروژه، گروه های تحت تاثیر و مرزهای پروژه) به شناخت محیط زیست تحت تاثیر اقدام گردید. مناطق شهری تحت تاثیر طرح مناطق 17، 18 و 19 تهران است. بر اساس اطلاعات به دست آمده در رابطه با پروژه و محیط زیست موجود مناطق، پیش بینی اثرات انجام شد و سپس به کمک چک لیست، توصیفی از ویژگی های آثار بدست آمد. در مرحله بعد ارزیابی آثار با استفاده از ماتریس صورت گرفت و برای هر یک از روش های ساخت به صورت جداگانه ماتریس تشکیل شد. با توجه به مقادیر میانگین رده¬بندی بدست آمده از امتیاز دهی ماتریس¬ها در محدوده مورد مطالعه، در روش ایرانی- اتریشی پارامترهای نشست زمین، آلودگی صوتی و تاسیسات زیرزمینی، در روش ترانشه باز تاسیسات زیرزمینی، در روش مکانیزه پی ساختمان ها و سازه های سطحی و در ماتریس ارزیابی دوره بهره برداری، پیامد نشست زمین به عنوان پیامدهای دارای تخریب زیاد پیش بینی شدند. در هیچ یک از ماتریس ها اثر تخریبی زیاد و خیلی زیاد دیده نمی شود. در روش رویهم گذاری لایه ها، پس از یکسان سازی مختصات و فرمت نقشه های جمع آوری شده و تعیین حریم برای برخی از محدودیتهای محیطی نطیر گسلها، چنین نتیجه گیری شد که مسیر پروژه تداخلی با آبهای زیرزمینی و نیز حریم گسلها ندارد. با توجه به ساخت و ساز انجام شده و تغییرات صورت گرفته در کیفیت خاک فقط فرسایش و آلودگیهای ناشی از ذرات خاک به خصوص در محل شفت های ورود در روشهای ساخت مکانیزه و ایرانی- اتریشی برای مناطق مسکونی مطرح میباشد. با توجه به نقشه سازندهای زمین شناسی و بررسی مقاومت این سازندها و سوابق نشست در این مناطق، در طی دوره های ساخت و بهره برداری به خصوص دوره ساخت، احتمال نشست وجود دارد. با رویهم گذاری لایه های کاربری زمین و سازند های زمین شناسی، از محل های بروز پیامدها در قالب نقشه خروجی تهیه گردید. این محل ها شامل بخش های ساخت و ساز شده متراکم و فرسوده هستند که در سازند آبرفتی واقع اند و احتمال نشست در آنها وجود دارد.
    Abstract
    Nowadays construction and expansion of subway lines in major cities to be considered as the urban development of infrastructure projects. It like other development projects have different effects on the environment context. Correct Environmental planning and management, using Environmental Impact Assessment tool can be done preventive measures against these effects. This study tries to assess the environmental impacts of urban rail project in the South West part of Tehran Metro Line 3. The linear part of the project is assessed in construction period and both linear part and stations are assessed in operation period. Modified Leopold matrix method and the map overlay method are the methods to assessment. After Scoping stage (Identification the project activities, Affected groups and project Boundaries) affected environment was identified. Regions 17, 18 and 19 are urban regions affected by the project. Based on the data obtained from project and existing environment of the regions, effects were predicted. Then with the help of checklist, descriptions of effect features are obtained. In the next step for each of construction methods a matrix was formed separately and effects are assessed by matrix. The categories mean values obtained from the rated matrix in the studied area show that affected parameters are Earth subsidence, Noise pollution and underground utilities in The Iranian - Austrian method, Underground utilities in the Cut and cover method, Foundations of buildings and Surface structures in TBM method and Earth subsidence in operation period. In any of matrixes much destructive and too much destructive effect is not seen. After the integration of coordinate system and format of the collected maps and buffer setting for some of the environmental constraints as faults, The result of overlay method is that project line does not interfere with underground water and faults buffer. With attention to The construction was done and changes made in soil quality, Erosion and pollution caused by soil particles, especially at the entry shafts is proposed for residential areas. According to the geological formation maps and reviews of resistance of this formations and records of earth subsidence in these areas during construction and operation periods particularly in construction stage, there is the possibility of subsidence. Overlay of land use and geological formation layers, the appear locations of Consequences in the output map was specified. This area includes portions of the dense and old construction areas there are located on alluvial formations with the possibility of earth subsidence. Keywords: Urban Railway, Environmental Impact Assessment, Tehran Metro Line 3