عنوان پایاننامه
مقایسه مهارتهای زبان بیانی ، واسطه ای و دریافتیدر دانش آموزان آهسته گام آموزش پذیر و عادی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52694
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- رباب السادات حسینی بروجنی
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالع? مهارت های دریافتی، واسطه¬ای و بیانی زبان، در دانش آموزان آهسته گام انجام شده است. روش: در این پژوهش ?? دانش آموز(?? دانش آموز آهسته گام و ?? دانش آموز عادی) به روش نمونه گیری خوشه¬ای چند¬ مرحله ای تصادفی از بین دانش آموزان ? الی 9 ساله انتخاب شدند. آزمون هوشی وکسلر (وکسلر، ????) و آزمون رشد زبان (حسن زاده و مینایی، ????). بر روی آنها اجرا شد. طرح پژوهشی از نوع علی مقایسه ای یا پس رویدادی بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته¬ها: نتایج پژوهش نشان دادند که در مهارت های زبان دریافتی، واسطه¬ای، بیانی، معناشناسی، نحو و زبان گفتاری بین گروه آهسته گام و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (??/??=F، ???/?>P)، و در هر شش عامل میانگین گروه عادی بالاتر از آهسته گام بود. نتیجه گیری: مطابق با یافته های پژوهش دانش آموزان آهسته گام در واژگان تصویری و پس از آن تولیدکلمه بالاترین نمره را کسب نمودند پس از آن به ترتیب نمرات آنها در سایر خرده آزمونها عبارت بود از واژگان شفاهی، درک دستوری، تحلیل واجی، تکمیل دستوری، واژگان ربطی، تمایزگذاری کلمه و تقلید جمله، بر این اساس پیشنهاد می شود در برنامه ریزی های درمانی و توانبخشی برای بهبود مهارت¬های زبانی افراد آهسته گام، به تمامی عناصر زبانی توجه شود و صرفاً به افزایش دایره واژگانی اقدام نشود. واژگان کلیدی: مهارتهای زبانی، آزمون رشد زبان (P:3-TOLD)، آهسته گام، هوش.
- Abstract
- Abstract Aim: This study is aimed to study the language skills of educable mentally retarded students. The language skills were considered in receptive, medial, and expressive skills.Method: In this study, 60 students (30 mentally retarded students and 30 normal students) were selected. The selection was by the method of randomized multi-stage cluster sampling. The students were among the 6 years and 9 years old. The Wechsler IQ test and test of language development were used. The Multivariate Analysis of variance (MANOVA) was used for analyzing data. The design of the study was comparative and expost facto.Findings: The results of the study show that there was a considerable difference between the mentally retarded and normal groups (p<0.001, F=40.64) in respects of language skills (receptive, medial, expressive, semantic, syntactic, and speech language). And in all the 6 cases, the mean of the normal group is higher than mental retarded group. Also there is a considerable difference (p<0.001, F= 63.22) in 9 sub-tests between the mentally retarded and normal groups, and the mean of the normal group is higher than mentally retarded group. In addition, the gender as an moderating does not have a considerable role with language skills (p>0.05, F=1.40). Conclusion: According to the findings of the study, educable mentally retarded students in Picture vocabulary and after that Word articulation getting the best mark. After that, their marks in other small tests consist by fallow Oral vocabulary, Syntactic understanding, Word analysis, Morphological completion, Mediating(Relational) vocabulary, Word discrimination & Sentence limitation, based on proposed that, in planning of medical and rehabilitation power for improving language skills of educable mentally retarded people, attention to all of language elements not just increasing of compass words. Keywords: language skills, test of language development (TOLD), educable mentally retarded Students, intelligence.