عنوان پایان‌نامه

ساخت برنامه آموزشی آگاهی واج شناختی و مطالعه تاثیر آنم بر رشد مهارت های خواندن دانش آموزان آسیب دیده شنوایی



    دانشجو در تاریخ ۰۲ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ساخت برنامه آموزشی آگاهی واج شناختی و مطالعه تاثیر آنم بر رشد مهارت های خواندن دانش آموزان آسیب دیده شنوایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51454
    تاریخ دفاع
    ۰۲ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    چکیده هدف اصلی این پژوهش طراحی برنامه آموزش آگاهی واج شناختی و مطالعه آن بر رشد مهارت های خواندن دانش آموزان آسیب دیده ی شنوایی بود. روش مطالعه به صورت پژوهش شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل به شیوه ی پیش آزمون و پس آزمون بود. در این پژوهش، مهارت خواندن دانش آموزان با دو متغیر درست خواندن و وضوح کلامی سنجیده می شد. بدین منظور برای سنجیدن وضوح کلامی از مقیاس وضوح کلامی (SIR)، استفاده شد و از یک متن 100 کلمه ای که قبلا با نظر چند تن از معلمان سوم تا پنجم تعیین شده بود، برای بررسی مهارت درست خواندن دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری را همه دانش آموزان با آسیب شنوایی مشغول به تحصیل در پایه سوم تا پنجم ابتدایی مرکز آموزشی فرزانگان شهرستان گرگان تشکیل می دادند. نمونه شامل 10 دانش آموز ( 5 نفر به عنوان گروه آزمایش و 5 نفر به عنوان گروه کنترل) بود که به شیوه ی غیر تصادفی ( در دسترس ) انتخاب شدند. در این پژوهش اجرای برنامه آموزشی آگاهی واج شناختی، به عنوان متغیر مستقل و درست خواندن و وضوح کلامی به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات آزمون آگاهی واج شناختی، از تحلیل کوواریانس چند متغیری ( MANCOVA ) و آزمون درست خواندن از تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) ، استفاده شد و از آزمون ناپارامتریک کالموگروف اسمیرنف برای تجزیه و تحلیل اطلاعات آزمون وضوح کلامی با استفاده از بسته ی نرم افزاری SPSS، بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان دادکه اجرای برنامه آموزشی آگاهی واج شناختی، باعث افزایش معنادار مهارت درست خواندن دانش آموزان گروه آزمایش گردید ( P<0/01)، و نقش موثری بر افزایش مهارت آگاهی واج شناختی کل داشت (P<0/001)، در حالیکه بر وضوح کلامی آزمودنی ها تأثیری نداشت. کلید واژه ها: برنامه آموزش آگاهی واج شناختی، وضوح کلامی، مهارت درست خواندن، افت شنوایی عمیق.
    Abstract
    Abstract The aim of this study was developing phonological awareness activities and study of its effect on the reading skills of hearing impaired students. The study method was quasi-experimental in experiment and control groups using pre-test and post-test. The reading skill of students was measured whit correct reading and verbal clarity, in this study. So the verbal clarity scale (SIR) was used for measuring the verbal clarity using a 100 words text which was confirmed by some third grade to fifth grade primary school teachers for studying the correct reading ability of students. The statistical universe was all of third grade to fifth grade hearing impaired students of Frazangan center of Gorgan province. The Samples were non-randomized (available samples). In this research implementation of phonological awareness curriculum was studied as independent variable and verbal clarity was studied as dependent variable. Multiple Analysis of covariance (MANCOVA) was used for statistical analysis of phonological awareness test and analysis of covariance (ANCOVA) was used for statistical analysis of correct reading test. Kolmogorov Smirnov test of SPSS toolbox was used for statistical analysis of verbal clarity test. Result shows that implementation of phonological awareness curriculum caused to meaningful increase of correct reading skill of sampled students (P<0/01) and play an effective role in total phonological awareness skill (P<0/001). While their verbal clarity skill did not changed significantly. Keywords: Phonological awareness activities, speech intelligibility, correct reading skill.