عنوان پایاننامه
بررسی رابطه ویزگی های حرفه ای معلمان ابتدائی با نظر آنان با نیازهای آموزشی آنان در شهرستان دهگلان
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53240
- تاریخ دفاع
- ۰۴ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- جمال مرتضوی
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- چکیده منابع انسانی کلید توسعه ی هر جامعه ای به شمار می آیند . هر اندازه برنامه ریزی برای آموزش ، نظام دارتر با شد بهره برداری از توانایی های نیروی انسانی بهتر صورت می گیرد . بی تردید در هر جامعه ی پیش رونده ، معلمان جزو نیروی انسانی پایه به شمار می آیند . در این راستا پژوهش پیش رو در صدد بررسی ( تعیین ) رابطه مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی با نیازهای آموزشی آنان در شهرستان دهگلان می باشد . این تحقیق از لحاظ هدف ، از نوع پژوهش کاربردی و از لحاظ نحوه گرد آوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی است . جامعه آماری تحقیق حاضر ، شامل همه ی معلمان ابتدایی شهرستان دهگلان می باشد که در سال تحصیلی 90-89 در مدارس ابتدایی این شهرستان مشغول به خدمت بوده اند برای بررسی موضوع تحقیق پرسشنامه ای 65 سؤالی طراحی گردید که میان جامعه تحقیق پخش و تکمیل گردید . این جامعه حدود 120 نفر بودند که از آن نمونه گیری به عمل نیامد و تحقیق به صورت سرشماری انجام گرفت . که از این تعداد 112 مورد پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در این پژوهش مهارت های حرفه ای معلمان در پنج بعد الف ) مهارت های برنامه ریزی تدریس ب) مهارت های برقراری و حفظ ارتباط در تدریس ج) مهارت های ارائه درس د) مهارت های مدیریت کلاس ه) مهارت های ارزشیابی تدریس و یادگیری و همچنین نیازهای آموزشی این گروه از معلمان در سه حیطه دانش ، مهارت و نگرش مورد بررسی قرار گرفته است . داده های بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی نظیر جداول ، درصد و میانگین و آمار استنباطی نظیر آزمون فریدمن ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بیانگر نتایج زیر است : - برای اندازه گیری و سنجش متغیر مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی شهرستان دهگلان از پنج بعد استفاده شده بود که میانگین میزان برخورداری معلمان دهگلان 8/91 است ( ازحداقل30و حداکثر120) که می توان چنین عنوان کرد که وضعیت مهارت های حرفه ای ، بالاتر از حد متوسط نمره ها بوده است . - برای اندازه گیری و سنجش متغیر نیازهای آموزشی معلمان از سه بعد ( دانش ، مهارت و نگرش ) استفاده شد که بر اساس نتایج بدست آمده میانگین میزان نیازهای آموزشی معلمان 97/110 ( از حداقل 35 و حداکثر 140 ) می باشد که بر اساس نتایج می توان گفت میزان نیازهای آموزشی معلمان بالاتر از حد متوسط نمره ها است . و همچنین نیازهای آموزشی معلمان در بعد دانش در اولویت اول ، در بعد مهارت در اولویت دوم و در بعد نگرش در اولویت سوم قرار دارد . - بین مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی و نیازهای آموزشی آنان در شهرستان دهگلان رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد . بدین معنی که بالا بودن مهارت های حرفه ای معلمان میزان نیازهای آموزشی آنان را به صورت معکوس تحت تأثیر قرار می دهد و هرچه معلمان از مهارت های حرفه ای بیشتری برخوردار باشند میزان نیازهای آموزشی آنان به طرف منفی سیر می کند . واژگان کلیدی :مهارت های حرفه ای ، نیازهای آموزشی ، معلمان ابتدایی
- Abstract
- Abstract Human resources are key to the development of any society. Any plans for the education was systematic with the operation of human resources capabilities are better. Certainly in any progressive society, teachers are among the human resources base. In this regard, my study seeks to examine (the) relationship with their primary school teachers' professional skills About their training needs in the city Dehgolan . This research the aim, the type of applied research and the collection of information is descriptive - the correlation . The statistical society this study, including all elementary teachers are Dehgolan city In the 89-90 school year were serving in primary schools in this city . A 65 question questionnaire was designed to examine the research that was completed and distributed among the research community . This community of about 120 people who came to the sampling and the census survey was conducted Of the 112 questionnaires were completed and analyzed. In this study the skills of professional teachers in the dimension five A) Teaching planning skills , B) Establish and maintain communication skills in teaching,C)Presentation skills course ,D) classroom management skills,E) Evaluation of teaching and learning skills and training needs this group of teachers and in three areas of knowledge, skills and attitudes has been studied Obtained data using descriptive statistics such as tables, percentage and mean and inferential statistics such as Friedman's test, Pearson correlation and multiple regression results indicate the following - To measure and assess the variable professional skills of teachers primary school Dehgolan (from minimum30 and maximum120)such a steachers ituation can be characterized as professional, has been above average score. - To measure and assess the variable training needs of teachers for the measurement of three dimensions (knowledge, skills and attitude) was used based on the results of the training needs of teachers 110.97 Average (minimum 35 and maximum 140) is Results can be said that the training needs of teachers thanThe average score is Educational needs of teachers in the first priority, knowledge , second priority in the skills and attitudes in the third priority is - Between professional skills and educational needs of primary school teachers in the city Dehgolan significant inverse relationship exists . This means that the high professional qualities of teachers Training needs of those affected will be reversed and the teachers have more professional features to the training needs of their journey to the negative side Key words: professional skills, educational needs, primary teachers