بررسی رابطه وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده ها با برابری فرصت های آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسدآباد
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51987
- تاریخ دفاع
- ۲۴ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- ابوذر حیدری رفعت
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عوامل خانوادگی با برابری آموزشی (از بعد پیشرفت تحصیلی) و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبستان های دولتی شهرستان اسدآباد، می باشد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. در این پژوهش ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. نتایج بدست آمده از تحلیل دادهها نشان می دهد بین مؤلفه های وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده ها با برابری آموزشی (از بعد پیشرفت تحصیلی) در بین دانش آموزان جامعه مورد مطالعه رابطه وجود دارد. بدین صورت که بین متغیر برابری آموزشی (از بعد پیشرفت تحصیلی) با متغیرهای شغل پدر، سطح سواد والدین و درآمد خانواده رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنی نتایج نشان می دهد برابری آموزشی(از بعد پیشرفت تحصیلی) در دروس پایه در بین دختران و پسران، تفاوت معناداری در سطح 05/0 p? وجود داشت که حاکی از نابرابری آموزشی (از بعد پیشرفت تحصیلی) در دروس پایه در جامعه مورد نظر میباشد. علاوه بر آن نتایج نشان داد وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در جامعه مورد مطالعه در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد بین مؤلفه های وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده ها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان جامعه مورد مطالعه رابطه وجود دارد. بدین صورت که بین متغیرهای جنسیت و شغل مادر با پیشرفت تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. همچنین بین متغیرهای شغل پدر، میزان درآمد خانواده، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر و اشتغال دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و بین متغیرهای تعداد فرزندان خانواده، داشتن رایانه شخصی و محل سکونت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به طور کلی، یافتههای این پژوهش با بسیاری از تحقیقات انجام شده در حوزه نابرابری آموزشی علی الخصوص تحقیقات صورت گرفته در کشورهای جهان سوم، همخوانی دارد.
- Abstract
- Abstract The aim of this study identifies variables and family factors associated with the educational equality(of later academic achievement), and academic achievements took place among elementary- school students in 2010-2011 in Asadabad city. The results of data analysis show that there is a relationship between family socio-economic conditions with educational equality(of later academic achievement) among studied students. Variable so that educational equality (of later academic achievement) with variables father's occupation, parental education level and family income and there is a significant positive relationship. The results revealed the educational equality(of later academic achievement) in basic courses between girls and boys, there was a significant difference in the level of p<0.05 indicated that there was inequality of educational equality in basic courses in the community. Further results showed that the academic achievement of students in the study population is desirable, and there is a relationship between family socio-economic conditions and achievement of students. Thus the correlation between gender and mother's occupation, there is a relationship with academic achievement. The correlation between father's occupation, family income, parent education, parent education and employment for students with academic achievement and a significant positive relationship exists. And the correlation between the number of children, having a personal computer and place significant negative relationship exists. In general, the findings of this study confirm all researches in educational inequality, especially in third world countries.