عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین میزان کاربرد فناوری اطلاعات توسط دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان در دانشکده های علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه تهران




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54202
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    سمیه اسلامی

    چکیده گسترش فناوری‌اطلاعات و ورود آن به برنامه آمورشی کشورها، می‌تواند شیوه‌های آموزشی را از یادگیری بر اساس حافظه به سوییادگیری خلاق و پویا هدایت کند. چنانچه این فناوری بطور مناسب مورد استفاده قرار گیرد تحول عظیمی را در نحوه ارائه آموزش پدید می‌آورد. از این رو کاربرد آن در محیط‌های یادگیری توصیه شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین میزان کاربرد فناوری‌اطلاعات و ارتباطات توسط دانشجویان با عملکردتحصیلی آنان در دانشکده‌های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده‌های یاد شده می‌باشد. که بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب، 384 نفر دانشجو به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده‌اند.به منظور جمع آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته فناوری اطلاعات استفاده شد. اطلاعات بدست آمده در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. در قسمت تحلیل توصیفی ازتوزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، و در قسمت تحلیل استنباطی از آزمونهای آماری نا پارامتریک ویلکاکسون، من ویتنی، کروسکال–والیس، آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شده است. و در بخشی از تحلیل که مربوط به عملکرد تحصیلی است که مقیاس فاصله‌ای محسوب می‌شود از آزمون‌های پارامتریک شامل: تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان می‌دهد که دانشجویان به میزان متوسط از فناوری‌اطلاعات استفاده می‌کنند ولی عملکرد تحصیلی آنان در سطح مطلوب قرار دارد.بین میزان استفاده از فناوری‌اطلاعات توسط دانشجویان دانشکده‌های علوم رفتاری و اجتماعی بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد. میزان استفاده دانشجویان پسر از فناوری‌اطلاعات بیشتر از دانشجویان دختر است. همچنین بین عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس جنسیت تفاوتمعناداری وجود ندارد.بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده‌های علوم رفتاری و اجتماعی نیز تفاوت معناداری وجود دارد. کلید واژگان: فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، عملکرد تحصیلی، دانشکده علوم رفتاری و اجتماعی
    Abstract
    Abstract Developing of information technology and its appearing into the educational programs of countries can lead educational methods of memory based learning to the creative and dynamic learning. If this technology being used properly it will offer a great change in how education bring forth and it is recommended to use in learning environments. The main aim of this study is to investigate the relationship between the rates of using information technology by students of Tehran University at behavioral and social sciences faculties. The study population consisted of all mentioned college students. By using Cochran’s formula the number of sample was 366 persons. In order to collect research data, IT questionnaire was used. Data obtained from the questionnaires were analyzed by using Wilcoxon, Man Whitney, krooksal, Wallis, one sample T test, one-way analysis of variance, and Pearson correlation coefficient. The results of this study show that students use IT on average, but their academic performance is desirable. So this relationship is not strong. There is a meaningful and positive relationship among the use of software such as word, PowerPoint, excel, as well as other software (statistical analysis, graphics) such as E-mail, Search, audio-visual communication (chat) and academic performance. But there is correlation between academic performance and using of data base (access) and font page. There is a significant and meaningful difference between genders in using of IT by students of behavioral and social sciences faculties. Using of IT is much more in male students than female students, and there is no significant and meaningful difference among students academic performance. But there is significant difference in academic performance of students of behavioral and social sciences. Key world: IT, Educationl function, University education, Tehran University, Faculty of social and behavioral sciences