عنوان پایاننامه
بررسی نقش آموزش فرهنگ برتر ایران اسلامی در مواجهه با چالشهای جهانی شدن
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57693
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- معصومه لطفی کوشالی
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- * چکیده از مهمترین مفاهیمی که در طی چند دهه اخیر در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مطرح بوده، اصطلاح جهانی شدن است. جهانی شدن، فرایند گریز ناپذیر قرن بیست و یکم است که تبعات و پیامدهای گسترده ای در همه ابعاد زندگی انسان ها، بخصوص در بعد فرهنگی ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، بسیاری از فرهنگ های جهان از طریق فناوری اطلاعات، که مهمترین ابزار جهانی شدن است، به درون فرهنگ های دیگر رخنه کرده و خواسته یا ناخواسته، جوانان و نوجوانان را با ارزش ها، هنجارها و قواعد رفتاری بسیاری از فرهنگ های غیر بومی آشنا می سازد و چالش های فرهنگی بسیاری را برای جوامع مختلف ایجاد می کند. بنابراین با توجه به قطعی بودن فرایند جهانی شدن و تأثیر آن بر فرهنگ ملت ها، باید ببینیم، نظام آموزشی با کدام محتوای سودمند و قابل اطمینان می تواند به مواجهه مؤثر با چالش های فرهنگی در این عصر بپردازد. یافتن پاسخ و ارائه ی هر رهیافتی در این زمینه نیاز به تبیین واقع بینانه از وضع موجود دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تبیین چالش های فرهنگی در عصر جهانی شدن و نقش آموزش فرهنگ برتر ایران اسلامی در مواجهه با آن انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. در این روش اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخگویی به سوالات پژوهشی از طریق مطالعه اسناد و مدارکی مانند: کتاب، مقالات و مجلات معتبر علمی و نظایر آن بوده است. نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد که در عصر حاضر، چالش هایی چون: تهاجم فرهنگی و تحمیل فرهنگ مدرن به عنوان فرهنگ برتر جهانی، تهدید امنیت فرهنگی کشورها، بحران انسان شناسی، بحران محتوای علوم انسانی و بحران فناوری، زندگی انسان ها را تهدید می کند که هر یک از چالش های فوق، پیامدهای فراوانی را برای انسان های این عصر ایجاد کرده است.علت چالش ها و پیامدهای فوق را می توان در عواملی چون:نارسایی نظریه ها و مکتب های تربیتی موجود در شناخت واقعی از انسان، فاصله گرفتن انسان از آموزه های وحیانی، روگردانی از ارزش های اصیل انسانی، عقل گرایی افراطی، تجربه گرایی مطلق و پرورش تک بعدی انسان جستجو کرد. حاصل این وضعیت محرومیت جوامع از دستیابی به مکتب تربیتی جامع و کامل و معتبر برای رساندن انسان ها به سعادت واقعی است. از آنجا که سعادت انسان در گرو تربیت اوست و محتوای فلسفه تربیتی هر جامعه ای نیز برگرفته از محتوای فرهنگی جامعه است؛ بنابراین شناخت فرهنگ برتر و انتخاب احسن برای ترجیح یکی بر دیگری با توجه به تنوع فرهنگی در عصر حاضر، از ضروری ترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. بر اساس نتایج بدست آمده، فرهنگ ایرانی-اسلامی با داشتن عناصر فرهنگی متعدد چون: دین، زبان و ادبیات، تاریخ و جغرافیا و دارا بودن شاخصه هایی چون: پیشینه فرهنگی چند هزار ساله، تمدن کهن و قدیمی، پویایی و اصالت فرهنگی، از جامعیت لازم برای رساندن انسان ها به سعادت در این عصر برخوردار است. فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی گره خورده و جامعیت اسلام و ارزش های جهان شمول آن، رمز ماندگاری فرهنگ این ملت و سرزمین شده است. فرهنگ غنی اسلام بر پایه ی ارزش های اصیل انسانی و جهان شمول نظیر: حفظ کرامت انسانی، عدالت، برابری، آزادی مسئولانه برای همه افراد و صلح جهانی، بنا شده است. این فرهنگ در محاصره نمودها و فعالیت های صرفا مادی نیست، بلکه تمامی نیازهای مادی و معنوی و روحی و جسمی انسان را مورد توجه قرار می دهد. در نتیجه با توجه چالش های فرهنگی در عصر حاضر، آموزش فرهنگ برتر ایرانی-اسلامی به عنوان فرهنگ جامع و جهان شمول به عنوان یک راهکار اساسی در مواجهه با چالش های فرهنگی در عصر جهانی شدن فرهنگ، پیشنهاد می گردد. کلید واژه ها: جهانی شدن، فرهنگ، فرهنگ برتر، فرهنگ برتر ایران اسلامی، آموزش و پرورش، چالش.
- Abstract
- Abstract In the recent decades, the most significant concepts in all aspects of political, cultural and economic, which have been discussed, would be the term of globalization. The globalization process has created the inevitable consequences of the twenty first century and the broad implications in all facets of human life, especially in the cultural dimension. In such circumstances, many of the cultures of the world through information technology, which is the most important tool for globalization, penetrate into other cultures and willingly or not, it makes young people familiar with the values, norms and rules of behavior in many other expatriate cultures, and this creates cultural challenges for many communities. Thus, regarding the certainty of globalization process and its impact on the nation's culture, it is clearly noticeable to see the educational system through which reliable and useful content can effectively face cultural challenges in this era. Finding answers and giving any explanation of this approach needs a vantage point and realistic outline of recent status. Thus, the present study aimed to explore cultural challenges in the era of globalization and the role of training superior culture of Islamic Iran in the face of the challenges. The method of this study is descriptive - analytical. In this method, the data needed to answer the research questions through the study of documents such as: books, articles, credential academic journals and the like. The results of the study show that the present challenges such as cultural aggression, imposing modern culture as the top culture of the world's security threat, anthropology crisis, crisis of the content of technology, humanistic science, endanger humanities which any mentioned challenges have created numerous impacts for the human of the recent age. The reason of these challenges and issues can be factors such as: failure theories and schools of education in the true knowledge of man, man evasion from the teachings of revelation, refusal of authentic human values, extreme rationalism, absolute empiricism and one-dimensional improvement. This exclusion from communities to achieve comprehensive and reliable school lead people to the real prosperity. Since human happiness depends on his upbringing and the society as well as content from the content of educational philosophy each community also has a community-oriented cultural content, so proper identification and selection of superior culture to prefer one over the other with regard to cultural diversity in the modern era is the most vital issues that must be addressed. Based on the results, the culture of Islamic Iran includes multiple cultural