شناسایی شایستگی های فردی نوآوری باز - مطالعه موردی: شرکت مهاد صنعت شرق
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 331;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55196
- تاریخ دفاع
- ۱۳ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- فیروزه کرمانشاه
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- با توجه به نو بودن مبحث نوآوری باز در مباحث آکادمیک نیاز به انجام تحقیقات اکتشافی برای شناسایی ابعاد شناسایی نشده این مفهوم در سازمانها وجود دارد و این تحقیق در پاسخ به این نیاز است. در این پایان نامه تلاش شده است تا با یک کار کیفی اکتشافی، شایستگیهای فردی لازم برای بسترسازی نوآوری باز در یک سازمان شناسایی شود. تحقیق به صورت مطالعه موردی در یک شرکت با فناوری پیشرفته در حوزه طراحی تجهیزات عیبیابی خودرو، و در بازه نیمه دوم سال 1389 و نیمه اول سال 1390 انجام شده است. به عنوان ورودیهای کار از مصاحبه، و مطالعه اسناد و مدارک شرکت استفاده شده است. ورودیهیای کار در مرحله اول در 26 تم اولیه دسته بندی شدند و پس از دریافت نظرات خبرگان، نتیجه حاصل از انجام پایان نامه شناسایی 21 شایستگی است که در مدلی مشتمل بر 3 حوزه و 21 واحد ارائه شده است. سه حوزه شایستگی عبارتند از حوزه شخصی، شایستگیهای مدیریت ارتباطات، مدیریت نوآوری بازارگرا. شایستگیهای هر یک از سه دسته نیز به ترتیب عبارتند از خودباوری، یادگیری خود انگیخته، انعطافپذیری، جسارت، جایگاهشناسی، مثبتنگری، در حوزه اول؛ مهارتهای ارتباطی، مهارتهای مذاکره، اعتمادسازی، شبکهسازی، استفاده از روابط غیررسمی، در حوزه دوم؛ و انتخاب تلفیقی، تعاملات علمی، شناسایی منابع نوآوری، تخصصگرایی، پشتیبانی از نوآوری، شروع از بازار، شرکتباوری، نگاه پرندهای، نتیجهگرایی در حوزه سوم. در فصل پنجم پیشنهاداتی کاربردی و پژوهشی بر مبنای نتایج تخقیق ارائه شده است. واژه¬های کلیدی: شایستگیهای فردی – نوآوری باز
- Abstract
- Given the novelty of open innovation in academic debate, there is a need for exploratory research to identify the unknown dimension of this concept in organizations. This research is in response to the need. In this thesis, an attempt has been done for identifying the individual competencies required for preparing or facilitating an organization toward open innovation practices, with a qualitative exploration. This case study on a company with high technology, in the field of automotive troubleshooting and range in the second half of 2010 and first half of 2011 has been done. Interviews and company documents have been used as main inputs. In the first step, data were categorized in 26 primary themes, and after receiving expert comments, result was finalized in a model with 21 competencies and 3 areas of competencies. The 3 areas are: personal, communication management, and market oriented innovation management. The competencies in the first area are: self efficacy, spontaneous learning, flexibility, audacity, position awareness, and positive thinking; in the second area are: communication skills, negotiation skills, trust building, networking, and the use of informal relationships; and in the final area are: integrated choice, scientific interaction, identifying innovation resources, professionalism, support for innovation, starting from the market, believing in the company, helicopter view, and result-orientation. In the final chapter some practical implications and implications for further research according to the results, is presented. Keywords: Open Innovation, Personal Competencies