عنوان پایان‌نامه

شناسایی چگونگی اثرگذاری جو کارآفرینی سازمانی بر رفتارهای کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی چگونگی اثرگذاری جو کارآفرینی سازمانی بر رفتارهای کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 122;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50786
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدمحمد مقیمی

    هدف این تحقیق شناسایی چگونگی تأثیر گذاری جو کارآفرینی سازمانی بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران می باشد جهت دست یابی به این هدف یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی در این تحقیق عنوان شده است فرضیه اصلی عبارت است از .: جو کارآفرینی سازمانی بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران تأثیر دارد فرضیه های فرعی نیز بیان می کنند که بین ابعاد جو کارآفرینی سازمانی و رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. جامعه آماری این تحقیق مدیران میانی دانشگاه تهران ) مدیران کل ستادی ، معاونین مدیر کل، معاونین پردیس ها و دانشکده ها (دانشگاه تهران به تعدادمی باشند 131 نفر حجم نمونه 89 نفر محاسبه گردید و با توجه به اینکه جامعه آماری مشخص می باشد و شانس مدیران میانی دانشگاه تهران برای انتخاب شدن مساوی می باشد لذا از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است و در نهایت داده ها از جامعه آماری مذکور جهت تجزیه و تحلیلاستخرا گردید. در این تحقیق جهت گرد آوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری ، تدوین ادبیات تحقیق ، شناسایی شاخص ها و تعارف عملیاتی از روشم مطالعه کتابخانه ای استفاده شده و در جمع آوری اطلاعات جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق ، با استفاده از منابع گردآوری شده و ادبیات تحقیق برای هردو متغیر )جو کارآفرینی سازمانی و رفتار کارآفرینانه(با نظر که توسط هورنزبی و همکارانش در ) CEAI( خبرگان پرسشنامه استاندارد بر طبق پرسشنامه ارزیابی کارآفرینی سازمانی سال ) 1881 ( طراحی شده و به وسیله هورنزبی ، کوراتکو و زهرا در سال) 2112 (توسعه داده شد می باشد . که این پرسشنامه دارای 89 سئوال می باشد وبرای سنجش رفتارکارآفرینانه مدیران میانی از پرسشنامه زامپتاکیس و موستاکیس 2112 (که شامل 12 سوال به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار گرفت ، و پرسشنامه عمومی )ویژگی های شخصی ( ( با توجه به اهداف تحقیق ساخته شد که روایی محتوایی آن توسط متخصصین تایید شد . و پایایی سوالات در یک تحلیل گردید و اعتبارآزمون با آلفای کرونباخ )spss ( مطالعه مقدماتی داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار و لیزرل )spss 11812 (محاسبه گردید و پس از وارد کردن داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها با استفاده از نرم افزارهای) 11 ( ، آزمون همبستگی اسپیرمن،آزمون مقایسه ای زوجی )توکی( ،آزمون میانگین ،تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن و مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت . یافته ها: نتایج نشان می دهد که در بین ویژگی های جمعیت شناسی فقط بین متغیر پاداش و مدرک تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد و در سایر موارد ارتباط معنی داری وجود ندارد . در بین متغیرهای تحقیق در دانشگاه تهران فقط رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دارای وضعیت مناسبی بود و سایر متغیرهای در وضعیت نامناسبی قرار دارند و با توجه به آزمون فریدمن حمایت مدیریت بدترین و پادش و تقویت بهترین رتبه را دارای می باشد و با توجه به نتایج آزمون های اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری کلیه فرضیه های تحقیق با اطمینان 88 درصد تایید شده است .
    Abstract
    Today the discussion of entrepreneurship has entered various fields of organizations. Paying attention to this subject in universities, which are very influential institutions in developing the societies, is an inevitable necessity .The arrival of entrepreneurship into university domain is known as "Academic Entrepreneurship” which is one of the important and almost new topics in academic researches. In recent years, the country's economic¸ social¸ political and cultural conditions have caused The Third and Forth Development Plan pay attention to the subject of entrepreneurship; particularly on the aspects of research and training of entrepreneurs. Most experts believe that there is a rate of creativity and innovation in all people potentially ¸but to put this into effect requires proper planning in the side of managers. The fundamental point in this connection is to develop these capabilities in organizations .The middle managers are vital factors of organizations who can easily transfer their innovative views to the managers of higher levels and provide an opportunity to evaluate the strategic views and priorities .The middle managers have effective roles in creating an environment to create grounds for entrepreneurial and innovation activities. In an entrepreneurial university, the internal environment and entrepreneurial behavior of managers are considered prerequisites for the success of university in putting these capabilities into effect .University of Tehran as the first and the most successful university in Iran and a model for other organizations should investigate the effective factors of entrepreneurship including organizational entrepreneurial climate and entrepreneurial behavior of its managers .Therefore, this research is an attempt to investigate how the organizational entrepreneurship climate have impacts on the entrepreneurial behavior of middle managers of University of Tehran. In this research, the descriptive research method is of the type of correlation. The statistical method includes descriptive statistics, the inferential statistics including Spearman's correlation coefficient and the analysis of structural equation. The main tool for data collection is questionnaire. The results of the research indicate that there is a positive and meaningful relation between the fivefold dimensions of organizational entrepreneurship climate and the entrepreneurial behavior of middle managers of the university. Keywords: Organizational entrepreneurship, Middle managers, Organizational entrepreneurship climate, University of Tehran