بررسی موردی یادگیری مشاکتی در مدارس ابتدای شهر تبریز بر اساس مبانی معرفت شناسی جان دیویی
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56644
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- داود جداری شاکری
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده رویکردهای یاددهی، یادگیری متاثر از معرفت شناسی هاهستند،از نظر تاریخی معرفت شناسی همگام با یاددهی و یادگیری رشد کرده است.آنچه روش نامیده می شوداز تاریخ سومری تا آغاز نظام مدرسه ای ، ازپادشاهی میانه تا دوران طلایی عصر آتن و رم ، ازقرون وسطی تا رنسانس ، نهضت علمی و عصر روشنگری حتی تا دوران جدید وجود داشته است.در مراحل ابتدایی روش های یاددهی – یادگیری مبتنی بر حفظ ، تمرین یا تقلید بوده ولی در دوران رنسانس با افکار کومینوس بر قیاس تاکید می شده است .روسو و بیکن در عصر روشنگری بر فعالیت محوری به خصوص منطق استقرایی تاکید داشتند .در دوره جدید با ورود روان شناسی ها و آموزش و پرورش نوین بر مولفه های انگیزش ، فردی کردن آموزش ،آمادگی و تجربه گرایی از نوع تجربه گرایی دیویی تاکید می شد. تصور اجتماعی دیویی از آموزش و پرورش اساس عمل گرایی دیویی را تشکیل می دهد که درآن اندیشه و عمل از یکدیگر جدایی ناپذیراند .دیویی با اینکه نظر تعدادی از اندیشمندان را پذیرفته است ، تعدادی را رد کرده است با این حال وی عقیده داشت که دوام زندگی انسان مستلزم تعامل وی با طبیعت است .آنچه از عقاید جان دیویی بر می آید هم معلم وهم دانش آموز باید وارد عمل شده و در جریان آموزش ویادگیری مشارکت داشته باشند . پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی موردی یادگیری مشارکتی در مدارس ابتدائی شهر تبریز براساس مبانی معرفت شناسی جان دیویی به روش توصیفی از نوع موردی انجام شده است. دو دبستان دخترانه و دو دبستان پسرانه وکارکنان دبستانهای مذکور به تعداد 78 نفر آموزگار ومدیر ومعاون و63 نفر از اولیای دانش آموزان به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفته اند . داده های مورد نیاز با استفاده از منابع موجود دلالت های معرفت شناسی جان دیویی بر یادگیری مشارکتی بصورت کتابخانه ای گرد آوری شد و یک سری از داده ها نیز که به روش موردی مطالعه شده است از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته گرد آوری شده است . داده های گرد آوری شده ابتدا به صورت توصیفی وسپس با استفاده از آزمون خی2 وآزمون T مستقل تحلیل شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که : به عقیده دیویی مشارکت جمعی موجب رفاه و تداوم زندگی می شود موجب افزایش اعتماد به نفس شده و باعث تسهیل فرایند یادگیری ، سهولت تبادل تجربه و شکوفایی شخصیت عقلی می شود مشارکت به پرورش روحیه همکاری کمک می کند و موجب بوجود آمدن نظم و انظباط حقیقی و پایدار می شود . اغلب معلمان روش آموزش مشارکتی را بهتر از سایر روشها آموزش می دانند و براستفاده از آن همت دارند. مقایسه نمرات دانش آموزان نشان می دهد که روش آموزش مشارکتی بهتر از سایر روشها ی آموزشی است . نتایج بدست آمده از این پژوهش با اغلب پژوهش ها دیگر همسو بوده و همخوانی دارد که با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود . در جهت گسترش آموزش به شیوه مشارکتی، کاهش تراکم کلاسها ، برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت ، تهیه امکانات لازم برای مدارس ،اطلاع رسانی به اولیا در مورد روشهای جدید یادگیری ، وانجام تحقیق مشابه به صورت تجربی انجام شود.
- Abstract
- Abstract Dewy 's social speculation of education forms the basis of his pragmatism. Where thought and action are intrinsic to each other . Dewey agrees with some scientists dut he is at odds with some other's ideas. However he believes that human being can sustain life only through interaction with nature. It is understood from his ideology that both teacher and student must get down to action and collaborate in the learning process. The present study is a descriptive case study under the title "A case study of collaborative learning in elementary schools in Tabriz on the basis of John Dewy 's epistemology" to answer the questions : 1.What are the signification to collaborative learning in Dewy 's epistemology ? 2. How is collaborative learning applied in elementary schools in Tabriz ? The subjects included the staff of two boys' schools and two girls schools with 78 teachers; principals; assistants and 63 parents. Data collection was done mainly descriptively .some of the was collected through a researcher – made questionnaire. The obtained results indicate that there are traces of collaborative learning in his ideology and his views towards education. What qualifies his ideas of collaborative learning in his epistemology is his experimental views towards education which include 1. Education as maintenance and reconstruction ; 2. Education society ; 3.democratic society and education; 4. Experimentally – oriented education and learning; 5. Development as an in education; 6. Experimental curriculum ; and 7. reconstruction of experience and education. Most teacher consider to collaborative learning more effective than other methods of learning and teaching ; and are sincere in applying it. A comparison of students' marks bears proof to this efficiency and effectiveness. The results of this research are in line with those of most others ' . based on the results of this study we recommend that ; to develop and spread collaborative teaching; the number of student be lowered in classes ; in –service training be held ; required equipment be provided for school ; parents be informed on the new methodology; and experimental research be carried out. University