عنوان پایاننامه
تبین و بررسی فرصتهای و چالشهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش با تاکید بر آراء لیوتار
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57235
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدحسین احمدی
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف تبیین و بررسی فرصت ها و چالش های فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش ایران و مطابقت آن با آراء ژان فرانسوا لیوتار تدوین گردیده است . این تحقیق با روش توصیفی انجام شده است و در این کنکاش ابتدا به بررسی فرصت ها و چالش های آموزش و پرورش ایران پرداخته و آنگاه با طراحی جداولی یافته های پژوهش ،با آراء لیوتار در باب فنآوری اطلاعات و ارتباطات مقایسه شده است . نتایج تحقیق مبین آن است که برخی از فرصت ها و چالش های موجود در آموزش و پرورش ایران درمورد فناوری اطلاعات و ارتباطات ، با نظرات لیوتار در همین باره همخوانی داشته و برخی از آنها یا تطبیق نداشته و یا مطابقت بسیار کمی دارند . در میان چالش ها ،پرورشنیافتنتفکرمنطقی،خلاقیتذهنی،روحیهجستجوگریدر معلمان و همچنین تبدیل شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات به الههی جدید یا مخدوم جدید دارای بیشترین تطابق و از سویی دیگرضعفقابلتوجهانگیزه،ناشیازعلاقهمندنبودنبهحرفهمعلمییاعدمتوانلازمبرایایفایایننقش نیز دارای کمترین مطابقت و در میان فرصت ها نیز ،زیر سؤال رفتن اقتدار سنتی معلم به عنوان منبع مطلق دانش و اطلاعات و ارتقاءسریع و مؤثرسطح دانش مورد نیاز دانش آموزان، متناسب با نوع فعالیت آن ها ،دارای بیشترین تطابق و درکبهترمطالبارائهشده وبسطوتوسعهتوانایی هایحلمسئله، از کمترین مطابقت با آراء لیوتار برخوردار بودند . ودر پایان با توجه به نتایج به دست آمده، راهکارها و پیشنهادهایی در راه تبدیل چالش ها به فرصت و تقویت فرصت ها ارائه گردیده است . کلیدواژه ها : فنآوری اطلاعات و ارتباطات information and communication technologies فرصتها opportunities - چالشها challenges - لیوتار liotar - آموزش و پرورش educational system
- Abstract
- Abstract The present study is an attempt to explain and analyze the opportunities and challenges on the way of Information and Communication Technology (ICT) in Iran’s educational system, in the light of discussions put forth by Jean-François Lyotard. Conducted through descriptive method, the research first examines the opportunities and challenges of Iran’s education, and then proceeds to compare its findings, through designing tables, with Lyotard’s views about ICT. The findings of research demonstrate that while some of the opportunities and challenges with respect to Information Technology within the Iranian educational system correspond with Lyotard’s views on the subject, in some cases there are no correspondences and in some other they are next to nothing. Among the challenges, we can detect the highest degree of correspondence in the underdevelopment in teachers of the logical reasoning, mental creativity, exploring sensibility, etc., as well as a tendency to see information and communication technology as a new goddess to be served. Conversely, the lowest degree of correspondence is discernible in the considerable weakness of motivation resulting from a lack of interest in teaching or from inadequate ability to do the job. As regards the opportunities, we can discern the highest correspondence in the undermining of the traditional authority of the teacher as the absolute source of knowledge and information, and a quick and effective promotion of the level of knowledge required by the students, in accordance with the type of their activity; the lowest correspondence to Lyotard’s views, one can find in the better understanding of presented materials and the development of problem-solving abilities. And finally, on the basis of the abovementioned findings, this study explores the causes and provides methods and suggestions to transform challenges into opportunities and to strengthen the existing opportunities. key Words: Information and Communication Technologies, opportunities, challenges, Jean-François