عنوان پایاننامه
نیاز سنجی آموزشی مدیران مدارس دولتی به منظور تدوین بنامه ریزی آموزشی مناسب برای آنان در شهرستان ورامین
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50412;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1698-ع
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمد قهاری
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- در ارتقای تقویت مهارت¬های مدیریتی تلاش¬های گسترده¬ای برای آماده سازی مدیران به صورت آموزش¬¬¬¬های قبل و ضمن خدمت انجام شده است، اما این تلاش¬ها کمتر بر اساس نیازهای واقعی مدیران بوده و باعث اتلاف منابع مالی، مادی و انسانی و... شده و نیز کاهش انگیزه حضور مدیران در کلاس¬های ضمن خدمت را به همراه داشته است. به همین جهت در پژوهش حاضر سعی شده است تا نیازهای مدیران در سه حیطه¬ی مهارت¬های سه گانه (مهارت های فنی، انسانی و ادراکی) شناسایی و برنامه آموزشی برای آن طراحی شود. روش تحقیق از نوع توصیفی– پیمایشی بوده و هدف آن کاربردی می¬باشد. جامعه آماری شامل، کلیه مدیران مدارس دولتی شهرستان ورامین می باشد که تعداد آنها 155 نفر است. نمونه آماری در پژوهش حاضر با جامعه آماری یکی است. بخشی از داده¬های به¬دست آمده از پژوهش بخشی با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف¬معیار) و بخشی دیگر از طریق تحلیل واریانس فریدمن وt مستقل تحلیل شده است. نتایج نشان می¬دهد مدیران در زمینه¬ی مهارت¬های فنی نظیر شناخت اصول نامه¬نگاری اداری و مراحل آن، آشنایی با روش¬های تحقیق در علوم تربیتی، اطلاعات در مورد بهداشت فردی و گروهی در آموزشگاه، اطلاعات در مورد فلسفه آموزش وپرورش و اصول آن، آشنایی با وسایل و رسانه¬های کمک آموزشی، برقراری روابط حسنه بین افراد در آموزشگاه، آگاهی کامل از آئین¬نامه¬ها، قوانین و مقررات آموزشی و اداری، آشنایی با نحوه تجهیز و پشتیبانی امور مادی آموزشگاه، نیاز به آموزش دارند و در زمینه مهارت¬های انسانی در حوزه¬هایی نظیرآشنایی با گروه¬ها و سازمان¬های غیررسمی در آموزشگاه، کسب دانش و اطلاعات در زمینه¬ی نظارت و کنترل در آموزشگاه، کسب دانش و اطلاعات در زمینه جوّ سازمانی، درک و پذیرش تفاوت¬های فردی و ویژگی¬های شخصیتی دانش آموزان و کادر آموزشگاه، به آموزش نیاز دارند. افزون براین یافته¬ها مدیران در زمینه مهارت¬های ادراکی در چهار موضوع آشنایی با مسائل مربوط به امور مالی و حسابداری آموزشگاه، برخورداری از توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات آموزشگاه در ارتباط با شرایط جامعه، آشنایی با بهبود عملکرد کادر آموزشگاه، آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیازمند آموزش می¬باشند. با توجه به یافته¬های پژوهش اهمیت مهارت¬های فنی، انسانی و ادراکی در تمام مراحل فعالیت مدیران مدارس قابل مشاهده بوده ونیازمند برنامه¬ریزی¬های مناسب توسط مسئولین می¬باشد. براساس یافته¬های موجود پیشنهاد می¬شود حتی¬الامکان از مدیران با تحصیلات مرتبط استفاده شده و از دانش و تکنولوژی روز دنیا آگاه شوند و در طرح برنامه¬های آموزشی مختص آنان از محتوای آموزشی که براساس نیازسنجی تهیه شده¬است استفاده گردد. واژه¬های کلیدی :نیاز آموزشی، نیاز سنجی، نیازسنجی¬آموزشی، مدیر مدرسه، آموزش مدیر، برنامه آموزشی.
- Abstract
- To enhance managerial skills was conducted extensive efforts to prepare managers for training before and after the servicing. But these efforts are less based on real needs and make the managers is a waste of financial resources, humans and material, and etc. This reduces the incentive managers attend classes by their servicing. Therefore, this study has tried to require the skills of managers will review the three (technical skills, human and conceptual) and is designed for the curriculum. Descriptive research method - survey and its purpose is practical. Statistical population The study included all public schools in the city is Varamin that their numbers is 155 people. Another part of the data obtained through research using descriptive statistics was performed (mean ± SD) and the other from D. Friedman and independent analysis of variance was performed. The results show managers in technical skills such as recognizing letters principles and procedures, familiarity with research methods in educational sciences, information about the group and individual health institutions, information on the philosophy and principles of education, familiarity with media equipment and training assistance, the establishment of good relations between people in institutions, full knowledge of regulations, rules and regulations and administrative training, support and know how to work with State financial institutions, Who need education and skills in areas such as humanitarian groups and organizations familiar with the informal institutions, knowledge and information on monitoring and control in schools, knowledge and information on organizational climate, understanding and acceptance of individual differences and characteristics of students and school staff, Who need training and education. additionally, in such cases would be reviewed, cognitive skills in four cases in managers familiar with the finance, accounting institutions having the ability to analyze problems in schools in relation to social conditions, familiarity with staff to improve performance Institutions, familiarity with ICT, that the training is required. according to research findings, such as the importance of technical skills, human and conceptual outdoor activities in all phases of school administrators are visible and need to be planned, and better managers to use in the field of science and modern technology be aware of the world and plan their training programs to be used based on measurement needs. Keywords: Educational needs، Needs assessment، Training needs assessment، Principal ،Training Manager، Curriculum.