عنوان پایاننامه
ماهیت ارزشیابی و بررسی چالش های تبدیل ارزشیابی کمی نگر به ارزشیابی کیفی نگر در دوره ابتدایی
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53071
- تاریخ دفاع
- ۲۴ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- توفیق محمدی
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی ماهیت ارزشیابی و چالش های تبدیل ارزشیابی کمی نگر به ارزشیابی کیفی نگر در دوره ابتدایی انجام گرفت. از این رو در بخش اول پژوهش کوشش می شود تا مبانی فلسفی و روان شناختی رویکرد ارزشیابی مورد بحث قرار گیرد. و در بخش دوم پژوهش چالش های تبدیل ارزشیابی کمی نگر، به ارزشیابی کیفی نگر، در دوره ابتدایی بررسی شده است.جامعه آماری اولیاء و معلمان شهرستان دیواندره و کارشناسان و مدرسان ارزشیابی کیفی استان کردستان بودند که 16نفر از آنان به روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، بررسی اسناد و مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی توصیفی است، که برای تحلیل داده ها از بررسی اسناد، منابع و تحلیل مصاحبه ها استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان می دهد که ماهیت ارزشیابی، به دو دسته کلی ارزشیابی کمی و ارزشیابی کیفی قابل تقسیم است. ارزشیابی کمی ریشه در پارادایم اثبات گرایی و نظریه های روان شناسی رفتار گرا دارد که به آن ارزشیابی عینیت گرا گفته می شود. و ارزشیابی کیفی ریشه در پارادایم های فلسفی تفسیر گرایی، نظریه انتقادی و پساساختار گرایی و نظریه های روان شناسی ساخت گرا و شناخت گرا دارد که به آن ارزشیابی ذهنیت گرا گفته می شود.با توجه به اینکه ارزشیابی کمی، سال های سال در نظام آموزشی کشور، حاکم مطلق بوده، وجود چالش هایی در مسیر اجرای مطلوب ارزشیابی کیفی محتمل است. لذا برای رسیدن به دستاورد های مثبت در اجرای این طرح، باید چالش های پیش روی تبدیل ارزشیابی کمی به ارزشیابی کیفی، شناسایی شود تا با ارائه راهکارهای مناسب، ازخطا رفتن در تجربه این ارزشیابی، مصون بمانیم. که از چالش های مهم تبدیل ارزشیابی کمی به ارزشیابی کیفی در دوره ابتدایی، عدم آشنایی معلمان، با فلسفه و نظریه های علمی مربوط به ارزشیابی، جمعیت زیاد دانش آموزی، عدم توجیه معلمان و اولیا ء دانش آموزان نسبت به ارزشیابی کیفی، عدم همکاری رسانه ها و.... می توان نام برد. کلید واژه ها: ماهیت ارزشیابی، ارزشیابی کمی، ارزشیابی کیفی، پارادایم، اثبات گرایی، تفسیر گرایی، نظریه انتقادی، پساساختارگرایی، رفتارگرایی، ساخت گرایی و شناخت گرایی.
- Abstract
- Although the element of evaluation at it’s façade and traditionally is of the final phase of education; however, because of its effects on the other elements, especially the methods of teaching, has a great importance .consequently in this study the first endeavor is to discuss the philosophical and psychological bases of the evaluative approach. In other words thev first part of this study, answers the question that what data resources’ are needed for choosing the suitable approach for evaluation. So a framework is being discussed for choosing an effective approach for evaluation. Here the scientific and philosophical paradigms that support the quantitative and qualitative evaluation is being presented, and the essence of evaluation is being analyzed and elucidated. Analyzing the essence of quantitative evaluation shows that the philosophical paradigms that support evaluation are rooted in positivism and from a scientific viewpoint are rooted in the viewpoint of the behaviorist psychologists. In this kind of evaluation that is called concrete evaluation, the reality of things is concrete and independent from mind, and knowledge has a concrete essence, that is measured and evaluated, and the basic characteristics of evaluation must be looked for in notions like transparency, straight fullness, credibility and permanence. And analyzing of the essence of qualitative shows that, the philosophical paradigms that support evaluation, are rooted in structuralism psychology ,that is called abstract evaluation. In this sort of evaluation, reality, is based on the human beings experience and interpretation, and does not exist independently and out of human mind. And the basic characteristics of evaluation should be obtained from criterion like credibility, transferability, dependence and approvability. Another part of the study analyzes the challenges of transforming the quantitative evaluation into qualitative evaluation that is being noted by many countries in accordance with the requirements of modern education. In recent years, there has been a notable lionization of plasticizing this evaluation and so has been in our country. However, noting that quantitative evaluation has been the absolute autocrat, there is the possibility of challenges in the satisfactory performance of qualitative evaluation. So in order to gain positive results in performing this mode, the challenge that face the transforming of the quantitative into qualitative evaluation must be identified, so that by presenting suitable solutions, we will be obviated from going the wrong way in experimenting this evaluation; the results of the study show that the performance of qualitative evaluation in scientific and theoretical levels has some shortcomings. In the second part of study, by using snowball sampling method with teachers, parents, experts, and lecturers, there has been semi-organized interview, and the problems are being thoroughly analyzed under the topic of challenges. The most important issue in transforming the quantitative evaluation is in the elementary period Is the unfamiliarity of teachers with the philosophy of evaluation, lager population of students and the uncooperatively of the media. Keywords The essence of evaluation, humanism, constructivism, cognitive, objective evaluation, subjective evaluation, implicit knowledge, explicit knowledge