عنوان پایان‌نامه

تبیین و بررسی فلسفه تربیت بدنی در اسلام و میزان انطباق اهداف تربیت بدنی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با آن



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین و بررسی فلسفه تربیت بدنی در اسلام و میزان انطباق اهداف تربیت بدنی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51017;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1721
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    نزهت باربد
    استاد راهنما
    محمدرضا شرفی جم

    چکیده این پژوهش با هدف تبیین و بررسی فلسف? تربیت بدنی در اسلام و میزان انطباق اهداف نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با آن صورت گرفته است. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش می توان بین تربیت بدنی به عنوان یک علم و اسلام به عنوان یک دین ارتباط هایی را جستجو کرد، به طوری که پیش فرض های برگرفته از اندیش? اسلامی، به نوب? خود بتواند فرآیند نظریه پردازی را در این علم تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس دیدگاه اسلامی، چون تربیت بدنی بخشی از تعلیم و تربیت محسوب می شود، اهداف آن در جهت اهداف کلی تربیت اسلامی و شامل سه دسته است. هدف غایی تربیت بدنی، همان هدف غایی تربیت اسلامی، یعنی قرب الهی است. اهداف واسطی ای، به دو دست? تقسیم می شوند: فردی و اجتماعی. در نهایت هدف جزئی آن، حفظ سلامت و تندرستی جسم و نشاط برای زندگی، که زمین? موفقیت و به کمال رسیدن انسان در زندگی کنونی و آخروی فراهم می شود. مبانی تربیت بدنی ناظر بر ویژگی های عمومی انسان است که اصول هم به نوب? خود بر ویژگی های عمومی انسان استوار می باشند و ناظر بر قواعد عام برای تنظیم فعالیت های بدنی است. روش های تربیت بدنی بر حسب اصول دسته بندی شده اند. و در پایان با توجه به یافته های تحقیق مشخص می شود که اهداف تربیت بدنی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی تا چه حد با فلسف? تربیت بدنی در اسلام مطابقت دارد و نقاط ضعف و قوت اهداف تربیت بدنی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با توجه به فلسف? تربیت بدنی در اسلام روشن می شود. واژگان کلیدی: تربیت، بدن، تربیت بدنی، فلسفه، فلسف? تربیت بدنی، ورزش، اسلام، نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، اهداف
    Abstract
    Abstract: This research aims to assess the physical education in Islam as well as its conformity with The Islamic Republic educational system goals. The method our research has undergone is descriptive – analytic. We can seek connections between physical education as a science and Islam as a religion in a way that presuppositions of Islam could impact the ideology process. Upon the Islamic view, since the physical education is considered part of teaching, its goals tend towards Islamic comprehensive aims dividing in 3 categorizations: Physical education Final Aim which is same as Islamic treatment meaning approach to God, Middling Goals which are in two groups basically, individual and social. Its small goal at last is health and body maintenance and esprit for life which can help to reach success and human completion in current and the other world’s life. Physical education principles supervise the human general features on which basics are as well based and ahead to set body activities. Physical education methods are grouped according to the basics. In the end, considering the research results, we can see how much the Islamic Republic Educational System is in conformity with the physical education philosophy in Islam and we could clarify the weak and power points of this system duly. Key words: Treat, Body, Body Practice, Philosophy, Body Practice Philosophy, Sports, Islam, the Islamic Republic Educational System, Aims and Goals,