بررسی مقایسه ای نظرات کارکنان ستادی شرکت کننده در دوره های ضمن خدمت مبانی کار آفرینی آموزش کارآفرین شرکت ملی گاز ایران در باره تاثیر دوره های مذکور بر عملکرد کارآفرینان آن
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49493
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهدی امیری
- استاد راهنما
- خدایار ابیلی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی مقایسه ای نظرات کارکنان ستادی شرکت کرده در دوره های ضمن خدمت "مبانی کارآفرینی" و "آموزش سازمان کارآفرین" شرکت ملی گاز ایران درباره تأثیر دوره های مذکور بر عملکرد کاری کارآفرینانه آنان» انجام شده است. بدین منظور نظرات کارکنان ستادی شرکت کرده و شرکت نکرده در دوره های ضمن خدمت "مبانی کارآفرینی" و "آموزش سازمان کارآفرین"در زمینه تأثیر دوره های مذکور بر چهار مهارت؛ ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت (موفقیت)، حل مسئله و تصمیم گیری و ابتکار و نوآوری طی شش سئوال اصلی(چهار سوال پیرامون مهارت های چهارگانه کارآفرینی، یک سوال پیرامون بررسی وجود تفاوت معنادار بین نتایج ابزار پژوهش بر حسب متغیرهای تعدیل کننده و یک سوال پیرامون بررسی وجود تفاوت معنادار بین میزان مهارت های چهارگانه کارآفرینی بین دو گروه کارکنان شرکت کرده و شرکت نکرده در دوره ها) مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه پژوهش دو گروه بودند شامل؛ 57 نفر از کارکنان ستادی شرکت کرده در دو دوره ضمن خدمت "آموزش مبانی و مفاهیم کارآفرینی" و "آموزش سازمان کارآفرین"که اخیراً برای کارشناسان ستادی شرکت ملی گاز طی سال 1388 اجرا شده و57 نفر از کارکنان ستادی شرکت نکرده در دوره های ضمن خدمت "آموزش مبانی و مفاهیم کارآفرینی" و "آموزش سازمان کارآفرین" که مطابق حجم جامعه گروه شرکت کرده ها بر اساس متغیر های؛ جنسیت و حوزه شغلی همتاسازی شده اند. به منظور برآورد تعداد نمونه از جامعه کارکنان شرکت کننده در دوره های مذکور با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه ای برابر با 52 نفر از کارکنان شرکت کننده و برای گروه کارکنان شرکت نکرده نیز از حجم جامعه 57 نفری همتاسازی شده، مطابق با حجم نمونه کارکنان شرکت کرده، 52 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. پس از برآورد نمونه به منظور نمونه گیری از جامعه هدف به شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک، نمونه برآورد شده از فهرست شرکت کنندگان و شرکت نکرده گان در دوره های مذکور استخراج گردید. بنابراین روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک می باشد. ابزار پژوهش، پرسشنامه خود گزارشی سنجش مهارت های کارآفرینی مبتنی بر ملاحظه مبانی نظری و پیشینه پژوهشی در چهار بُعد شامل؛ مهارت ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت، حل مسئله و تصمیم گیری و ابتکار و نوآوری بوده که به صورت دو پرسشنامه مجزا برای کارکنان ستادی شرکت کرده و شرکت نکرده اجرا شده است(ابزار کارکنان آموزش دیده با اندکی تغییر(در شکل و نه در محتوای سوال ها) برای کارکنان آموزش ندیده نیز اجرا شد). روایی صوری و محتوایی آن طی مراحل مختلف ساخت با کمک بهره گیری از نظرات متخصصان مدیریت و کارآفرینی، تأمین گردید و پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کارکنان ستادی شرکت کننده برابربا 976/. و برای کارکنان ستادی شرکت نکرده برابر با 947/. بوده است. عمده ترین یافته های پژوهش شامل زمینه های ذیل می باشند: 1. میانگین کل نتایج به دست آمده از ابزار پژوهش در مؤلفه های؛ ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت، حل مسئله و تصمیم گیری، ابتکار و نوآوری به لحاظ توصیفی بالاتر از میانگین فرضی (عدد سه) بوده است. آزمون t «تی تک متغیره» مبین مؤثر و معنی دار بودن، مقوله های مذکور از دید پاسخ گویان است به عبارت دیگر تأثیر دوره های مذکور بر عملکرد کاری کارآفرینانه، بالاتر از حد متوسط بوده است. 2. بررسی نتایج آزمون T «مقایسه میانگین گروه های مستقل» در مولفه ابتکار و نوآوری بر حسب متغیر تعدیل کننده جنسیت مبین تفاوت معنادار بین میانگین نظرات کارکنان مرد و زن در سطح معناداری 05/0 بوده است به علاوه آزمون استنباطی f «تحلیل واریانس یک راهه» درباره تأثیر دوره های مذکور بر مؤلفه های چهارگانه عملکردکاری کارآفرینانه مبین تفاوت معنادار در مؤلفه های؛ ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت، حل مسئله و تصمیم گیری و ابتکار و نوآوری بر حسب متغیر تعدیل کننده سطح تحصیلی بین میانگین اظهارات کارکنان در سطح معناداری 05/0بوده است هم چنین آزمون مقایسه زوجی اختلاف میانگین ها (توکی) نشان داد که کارکنان با مدرک تحصیلی انسانی و فنی تأثیردوره های مذکور را بر مؤلفه ریسک پذیری،کارکنان با مدرک تحصیلی انسانی و فنی تأثیردوره های مذکور را بر مؤلفه انگیزه پیشرفت (موفقیت)،کارکنان با مدرک تحصیلی انسانی و فنی تأثیردوره های مذکور را بر مؤلفه حل مسئله و تصمیم گیری و کارکنان با مدرک تحصیلی فنی، تأثیردوره های مذکور را بر مؤلفه ابتکار و نوآوری درحد بالاتر، ارزیابی نموده اند. 3. آزمون T «مقایسه میانگین گروه های مستقل» به منظور تعیین تاثیر دوره های مذکور بین دو گروه کارکنان شرکت کرده و شرکت نکرده در دوره های مذکور (همتاسازی شده بر حسب متغیرهای جنسیت و حوزه شغلی) مبین وجود تفاوت معنادار بین دو گروه بوده است. به عبارت دیگر کارکنان شرکت کرده به نسبت کارکنان شرکت نکرده، در چهار مولفه سنجش مهارت های کارآفرینی شامل؛ مهارت ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت، حل مسئله و تصمیم گیری و ابتکار و نوآوری، عملکرد کاری کارآفرینانه بالاتری را نشان دادند. واژه های کلیدی: آموزش ضمن خدمت، کارآفرینی، عملکرد کاری کارآفرینانه، مبانی کارآفرینی، آموزش سازمان کارآفرین، شرکت ملی گاز ایران.
- Abstract
- Abstract This Study it done entitled a comparative study opinions participant Staff in in-service courses of "Principles of entrepreneurship" and "entrepreneurial organization education" NIGC about the impact of courses on their entrepreneurial business performance. For Purpose Staff Comments Participants and did not participate in in-service courses of "Principles of entrepreneurship" and "entrepreneurial organization education" About the impact of courses mentioned on the four skills; Risk, achievement motivation (success), problem solving and decision-making and initiative and innovation During the six-question (four questions on four entrepreneurial skills, A question about the existence of significant differences between the results of research tool based on Modulators variables And a question about the existence of significant differences Between the four entrepreneurial skills Between two groups of employees participating in courses and did not participate) has been studied. Method of research descriptive Type the survey has been. The study groups were including; 57 persons Staff of participated in the two period's in-service courses of "Principles of entrepreneurship" and "entrepreneurial organization education" that recently is held for Staff experts of National Gas Company during the year 1388 and 57 persons Staff of did not participate in the two period's in-service courses of "Principles of entrepreneurship" and "entrepreneurial organization education" that As population size group participants Matched have been Based on variables; Gender and work domain. To estimate the number of samples of community Participating employees in Courses mentioned Using the formula Cochrane number of samples An equal 52 person of Participating and for did not participate Staff too Size of community Fifty-seven people Matched, Accordance with Sample size Participating Staff, Has been selected 52 person Using the formula Cochrane. After to estimate sample In order to sample of Target population to method of Systematic random sampling, the estimated sample was extracted of List of participants and not participate in the courses mentioned. Therefore, method of sampling is random systematic. Research tools is Report questionnaire measuring their entrepreneurial skills based on consideration of Theoretical and research background In four dimensions including; Risk skills, motivation, problem solving and decision-making and initiative and innovation that has been implemented the Style two separate questionnaires for Participating and did not participate Staff(Tools of trained staff With little change(in the form of questions and not the content) Untrained personnel also performed). The face and content validity was provided the during various stages of construction with the help of expert opinions of Management and entrepreneurship and reliability of the instrument Using Cranach's alpha coefficient has been for participant Staff questionnaire Equal to. /976 and for did not participate Staff Equal to. /947. Main findings included are: Main findings include the following areas are: 1-Mean results of the research tool components; risk, achievement motivation, problem solving and decision-making and initiative and innovation in terms of hypothetical description above average (Three). Test t «one sample t test" effective and meaningful expression of being these categories of respondents which means that the impact of courses their entrepreneurial business performance, has been above average. 2- Review test results T "Comparison of independent groups" in components Initiative and innovation based on the variable Modulators gender Expressing Significant difference Between average male and female Staff comments Significant level 0/05 has been; as well as Test inference F «variance analysis” about the effect of courses above the components of four performance of business entrepreneurial expression significantly different from the components; risk, achievement motivation, problem solving and decision-making and initiative and innovation in terms of variable moderator education levels between the mean remarks Employees in meaningful level ./05 respectively. Also paired comparison test of means difference (Tukey) showed that Employees with a degree of human and technical The impact of courses mentioned on factors risk , achievement motivation (success), problem solving and decision making And employees with technical degrees, the impact mentioned courses on factor Innovation and Initiative Higher level, have evaluated. 3- Independent groups t test showed that between Comments participate and did not participate employees (matched by gender variables and occupational areas) there are significant differences, in other words the Participating employees into Employees did not participate in courses in four components mentioned measure of entrepreneurial skills the effect of courses on the entrepreneurial business performance have assessment a higher compactness. Keywords: service education, entrepreneurship, entrepreneurial business performance, Principles of entrepreneurship, Entrepreneur Training Organization, National Iranian Gas Company (NIGC).