عنوان پایان‌نامه

تحلیل انتقادی کتاب مشکله الحدیث یحیی محمد بخش حدیث شیعه



    دانشجو در تاریخ ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل انتقادی کتاب مشکله الحدیث یحیی محمد بخش حدیث شیعه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1985ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51319
    تاریخ دفاع
    ۰۳ بهمن ۱۳۹۰

    ایراد اشکالات سندی و متنی به روایات شیعه به منظور اثبات عدم کارآیی نصّ حدیث در فهم دین، از جهات گوناگون با مشکل مواجه است؛ تأخّر زمانی صاحبان آثار رجالی شیعه از عصر راویان و ائمه(ع)، توان اثبات شبه? حدسی بودن توثیق و تضعیف موجود در این آثار، بروز انسداد در علم توثیق و به تبع آن خدشه در اعتماد به روایات را ندارد. زیرا این ادّعا با محور قرار دادن مبنای "شهادت" یا "خبر واحد" در پذیرش کلام رجالیان، لزوم حسّی بودن شهادات و اخبار آنان را لازم می‌داند؛ حال آنکه انتخاب مبنای "وثوق و اطمینان به رأی رجالی" و "تکیه بر قرائن مؤیّد"، سبب حصول اطمینان به اقوال رجالیان متقدّم یا متأخّر و محتوای منابع رجالی است؛ وجود روایات تقیه‌ای در دوران امام صادق(ع) مربوط به دور? اختناق حاکم بوده و در دوران کاهش فشار سیاسی، لزومی به صدور روایات تقیه‌ای نبوده است؛ چنان‌که برخی عوامل مانند وجود شاگردانی با مذاهب مختلف، برگزاری مجالس خصوصی و رشد جریان غلو و برخورد بدون مسامح? امام(ع) با آن سبب صدور احادیث متفاوت است که الزاماً بر مبنای اصل تقیه صادر نشده‌اند. اشکالاتی مانند نحو? مواجه? اصحاب ائم? متأخر(ع) با مسأل? امامت، عدم عرض? کتاب کافی به نوّاب اربعه، دیدگاه حوز? حدیثی قم، شهید ثانی، ابن جنید و ابن غضائری دربار? علم و عصمت امام، حیرت و اختلاف شیعه در امامت ائمه(ع) و شکل‌گیری فرقه‌های گوناگون در هر عصر توان ردّ اصالت اندیش? اعتقاد به امامت امامان دوازده‌گانه(ع) و عدم وجود نصّ مشخصی در این باره را ندارد. ذکر فضائل و صفات الهی ائمه(ع) از سوی مشایخ قم در کتاب‌های آنان نشان? اعتقاد آنان به علم و عصمت ائمه(ع) است؛ باطنی خواندن شیعه و همانندسازی او به اسماعیلیان به سبب تطبیق روایات تفسیری که برخی آیات قرآن را بر ائمه(ع) انطباق داده‌اند نیز ناصحیح است؛ زیرا برخی از باب جری و تطبیق، برخی تفسیر آیه و برخی دیگر مبین وحی بیانی هستند. عدم معرفت به جایگاه امامت سبب خرافی خواندن برخی روایات شده که در آنها معجزات و کرامات ائمه(ع) نقل شده است. این روایات مانند سایر احادیث، پس از بررسی سند و متن، با توجه به قرائن و شواهد، به دو دست? معتبر یا غیر معتبر تقسیم می‌شوند و دربار? دسته‌ای دیگر از آنها که اثبات یا انکار امکان‌پذیر نیست با توجه به قرائن و شواهد ضعف یا اعتبار، به یک سوی ظن اعتماد می‌شود. درغیر این‌صورت
    Abstract
    Troubleshooting in the chains and texts of shiite narratives in order to prove the Inefficiency of the Shiite tradition in understanding religion, is difficult and unacceptable from various directions. For example The interval between early narrators and later authors of Rijal books cannot prove to be conjectural the approval and rejection of the narrators in these works. Because the claim is based on the testimony but proper foundation is the trust in the words of authors of Rijal books and trust the evidences. So there is no difference between past scientists and the recent. On the other hand, the dissimulation narratives left by Imam Sadeq(pbuh) are related to the period of repression and political pressure, otherwise it was not necessary to issue them. There are some factors such as students with different religions, holding private meetings and the development of exaggeration are Caused issuance of different traditions not to be necessarily based on the precaution. Things like how encounter recent companions with the “Imamate” , no offering “Kafi” book to representatives of the twelfth Imam, anecdotal field vision of Qom about exaggeration, and viewpoints of “Ibn al Jonaid” and “Ibn Ghzayry” about the Imam foreknowledge and his inerrancy, the wonder and disagreement about “Imamate” shiite Imams (pbuh) and the formation of different sects in every period cannot be able to reject the belief in the originality of thought leadership of twelve Imams(Pbuh) and the lack of narrations about it. Calling the shia “Ismaili” esoteric and assimilation shia to them is also Incorrect. Because Interpretive traditions that have adapted some verses of the Quran to Imams(Pbuh), are interpretation or revelation statements. Ignorance of “Imamate”s position has been caused some traditions to be called as :“Superstition”. These narratives, like other traditions after reviewing the chain and text, With regard to the indications and evidences are divided into