شناسایی الزامات و پیش نیازهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت گاز
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 139;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51318
- تاریخ دفاع
- ۲۵ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- یعقوب زاهدی انباردان
- استاد راهنما
- محمدرضا میگون پوری
- چکیده
- نقش علم و دانش در اقتصاد به دلیل ایجاد تخصص و بهبود بهرهوری عوامل تولید از گذشته مورد توجه قرار گرفته و جایگاه فناوری و دانش به عنوان عوامل درونزا در رشد اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است. برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بایستی شرایط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایدهها به محصولات از طریق سرمایهگذاری، به تولید محصولات جدید منجر شود. تکنولوژی های جدیدی ظهور می کنند وایجاد بسترهایی برای عرضه دانش، علاوه بر فراهم آوردن ارزش های اقتصادی قابل توجه برای سازمان ها، منجر به رشد اقتصادی و فنی جامعه می شود. همچنین ایران یکی از بزرگترین کشورهای گازخیز دنیا است که توان تولید آن از نیاز تزریق به مخازن نفتی و مصرف داخلی بیشتر میباشد. اما بررسی سیاستهای توسعه صنعت گاز نشان دهنده وجود مشکلات ساختاری کشور در استفاده از فرصتهای پیش رو است. در حالی که ادبیات نوآوری در صنعت گاز در حال رشد است، اما منابع کمی در ارتباط با تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در این بخش وجود دارد. بهرهگیری از فرصتهای موجود و نیز فرصتهایی که در آینده ایجاد خواهد شد، نیازمند برنامهای جامع است که بر اساس مطالعات جامع فنی، اقتصادی و سیاسی تدوین شده و در این راستا شناسایی الزامات و پیش نیازهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی می تواند به عنوان یکی از گام های موثر در ارتقای اقتصاد کشور و صنعت خواهد بود. در این تحقیق پس از بررسی ادبیات موضوع و شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با استفاده از روش تحقیق آمیخته و از طریق مصاحبه با خبرگان در بخش کیفی و آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در بخش کمی به سوالات تحقیق پاسخ داده شده است. نتایج نسان می دهند که: عوامل؛ نهادی، محقق، فناوری، بازار، مالکیت فکری و ساختار صنعت تشکیل دهنده الزامات و پیش نیازهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت گاز می باشند. کلمات کلیدی: تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی، روش آمیخته، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی
- Abstract
- Research commercialization is a key aspect of innovation this can have a direct detrimental impact on the Iranian gas industry innovation system. Research commercialization is a crucial aspect of technological innovation and is a complex Socio-economic and technological process. The aim of this research is identifying requirements and prerequisites of academic research commercialization in the Iran gas industry. To this, we have applied mixed research methodology. After studying the literature we conducted interviews with academics that have experience in gas industry commercialization, to develop research questionnaire. Qualitative data were analyzed by codification. To analyze the quantitative results we applied the exploratory and confirmatory factor analysis (EFA, CFA). The results show that there are 6 latent variables and 28 observed variables which are gas industry academic research commercialization requirements and prerequisites in iran. Key words: research commercialization, Requirements and prerequisites, Iran gas industry