شناسایی عوامل نهادی موثر بر کارآفرینی دانشگاهی - مورد دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 117;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50613
- تاریخ دفاع
- ۱۳ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- میثم مدرسی
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- با اضافه شدن ماموریت کارآفرینی به ماموریت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها، نقش دانشگاه ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع افزایش یافته است. بنابراین موضوعات مربوط به کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی دانش در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و سیاستمداران در کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. در ایران نیز، مقوله کارآفرینی دانشگاهی بسیار نوپا بوده و در مراحل اولیه شکل گیری و نهادینه شدن قرار دارد. لذا هدف این تحقیق شناسایی عوامل نهادی موثر بر کارآفرینی دانشگاهی در ایران می باشد. برای این کار از تئوری اقتصاد نهادی و به ویژه کار نورث(1990) استفاده شد تا بر عوامل نهادی رسمی و عوامل نهادی غیررسمی موثر بر کارآفرینی دانشگاهی در ایران تمرکز شود. روش تحقیق آمیخته است و از ابزار مصاحبه و پرسشنامه برای گردآوری داده های تحقیق از خبرگان درگیر در فعالیت های کارآفرینانه دانشگاهی در دانشگاه تهران مانند مدیران پژوهشی و اساتید استفاده شده است. طبق نتایج حاصل از تحقیق عوامل نهادی رسمی موثر بر کارآفرینی دانشگاهی در ایران عبارتند از : قوانین، ساختار و حاکمیت دانشگاه- برنامه های آموزش کارآفرینی و کسب و کار- سیاست ها و قوانین دولتی- ارتباط دانشگاه و صنعت - قوانین مالکیت فکری- ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه و عوامل نهادی غیررسمی موثر بر کارآفرینی دانشگاهی در ایران عبارتند از: نحوه اجرای قوانین- - ملاحظات سیاسی- الگوی نقش و سیستم پاداش دانشگاهی- نگرش جامعه دانشگاهی. کلمات کلیدی: کارآفرینی دانشگاهی، عوامل نهادی،عوامل نهادی رسمی،عوامل نهادی غیررسمی
- Abstract
- The role of universities has been increased in the social and economic development of communities with the addition of entrepreneurial mission to the educational and research missions of the universities. Thus, the subjects related to the academic entrepreneurship and commercialization of knowledge has recently been taken into consideration by many researchers and politicians in various world countries. In Iran, concept of academic entrepreneurship is newly established and is in its initial stages of formation and institutionalization. Therefore, identifying institutional factors that affect academic entrepreneurship in Iran is the main objective of this study. For this purpose, the theory of institutional economy and especially the theory of North (1990) were used to focus on formal and informal institutional factors that foster academic entrepreneurship in Iran. The methodology of the study is of mixed type and tools of interview and questionnaire have been used for the collection of data from the experts involved in academic entrepreneurship activities at the University of Tehran. The formal institutional factors that affect the academic entrepreneurship in Iran include as follows: rules, structure and governance of the university, entrepreneurship and business training programs, university – industry relationship, governmental policies and regulations, intellectual property laws, educational and research structure of the university while informal institutional factors in Iran include: method of execution of rules, political considerations, role modeles and academic reward system, attitude of academic community. Keywords: Academic Entrepreneurship, Institutional Factors, Formal Institutional Factors , Informal Institutional Factors