عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در شرکت بیمه ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در شرکت بیمه ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 152;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51448
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    علی انواری
    استاد راهنما
    غلامرضا طالقانی

    در این پژوهش، رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در ستاد مرکزی شرکت بیمه ایران شهر تهران بررسی شده است. از مجموع 180 کارشناس شرکت بیمه ایران، تعداد 86 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه تحقیق انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به متغیر مدیریت دانش بر اساس مدل "ویگ" (1993) که توسط "نیومن" (1999) و "سدرا و گبل" (2010) نیز استفاده گردیده است و اطلاعات مربوط به متغیر نوآوری سازمانی بر اساس مدل "مقیمی" (1383) و "شاه حسینی و کاووسی" (1388) به دست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که شاخص های خلق دانش، حفظ دانش، انتقال دانش، کاربرد دانش با نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارند. بیشترین میزان ضریب همبستگی در خصوص پیش-بینی نوآوری سازمانی مربوط به متغیر کاربرد دانش با ضریب 878/0 و کمترین میزان ضریب همبستگی مربوط به متغیر حفظ دانش با میزان 656/0 می باشد. همچنین مشخص گردید که مدیریت دانش و شاخص های آن و نوآوری سازمانی در شرکت بیمه ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. برای اینکه نوآوری سازمانی حاصل شود؛ مدیران نیازمند یکپارچه سازی سرمایه های دانشی دربخش های مختلف و در اختیار داشتن دانش نیروهای داخلی و خارجی هستند. از طرفی باید دانش در سرتاسر سازمان توزیع شود، توزیع بهتر دانش احتمال ظهور نوآوری سازمانی را افزایش خواهد داد. واژه¬های کلیدی: مدیریت دانش، نوآوری، سازمان
    Abstract
    Company headquarter of Tehran city. Total 186 personnel's Iran Insurance Company, 86 of them were selected This paper investigates the relationship between management of knowledge with organizational innovation in Iran Insurance as sample group. Data on knowledge management was been obtained using "Wiig" (1993) model, also, "Newman" (1999) and "Sedra and Geble" (2010) has used this model. Data on organizational innovation was been obtained using "Moghimi" (2004) and "Shah-Hosseini and Kavusi" (2009) models. The data analyze results showed that knowledge management & their indicators have a significant relationship with organizational innovation. In addition to, it determined that among management of knowledge components the highest and the lowest correlation coefficients are related to knowledge application (0.878) and retention knowledge (0.878) respectively. Also, specified that knowledge management, its indicators & organizational innovation are not suitable situation in Iran Insurance Company. Managers need to integrate knowledge capitals in various sectors, having knowledge of internal and external forces for organizational innovation. However, knowledge should be distributed throughout the organization; Better distribution of knowledge will increase the likelihood of organizational innovation. Key words: management of knowledge, Innovation, organization