عنوان پایاننامه
بررسی نوشتار زنانه در خواب در فنجان خالی اثر خانم دکتر نغمه ثمینی
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7644;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40009
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- رفیق نصرتی
- استاد راهنما
- فریندخت زاهدی
- چکیده
- نوشتههای فروید و دانشی که بنیاد نهاد و به روانکاوی معروف شد، بازخوانی آرای فروید توسط روانکاو فرانسوی ، زاک لاکان و نوشتههای ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی در باب سنت فلسفهی غرب (لوگوس) از افلاطون به اینسو و کشف راز تقابلهای دوتایی در این سنت تأثیری عظیم در بسیاری از حوزههای روشنفکری و هنری غرب بخصوص فرانسه برجای گذاشتند. این تأثیر منجر به بازخوانی دوباره سنتهای اندیشگانی و فلسفی غرب شد و از این طریق تمام اصلهای پذیرفته شده تا آن زمان به چالش جدی کشیده شد. در این میان چند تن از متفکران زن نیز با نگرشی زنانه و به امید یافتن راهحلی برای پایان دادن به انقیاد چند صد ساله زن در اندیشه غربی باشوری دوچندان شروع به خوانش دوباره آثار فلسفی نمودند. این چندتن که عبارت بودند از ژولیوا کریستوا، هلن سیکوس و لوس ایریگارای، با بهره از آثار فروید ، لاکان و دریدا، مکتبی را بنیاد نهادند که امروزه به نام نوشتار زنانه شناخته شده است. کارها و نوشتههای کریستوا، سیکسوس و ایریگارای بلافاصله محیط روشنفکری داخل و خارج از فرانسه را تحتتأثیر قرار داد. ترجمه آثار آنها در کشورهای انگلیسی زبان به سرعت صورت گرفت و آنها در این کشورها به فمنیستهای فرانسوی مشهور شدند. کار آنها در واقع شیوهای از خواندن بوده همانگونه که کار فیلسوف الهامبخش آنها، دریدا، اینگونه بود. آنها راهی پیش پای خواننده میگذارند تا متن را به گونهای دیگر بخواند به شیوهای که بتواند سرکوبها، تناقضات و گسستهای ناخودآگاه متن را کشف کند و با این کشف متن را از نو بسازد. آنچه آنها در این خوانش کشف نمودند، عملکرد متن به عنوان یک بدن، بخصوص بدن مادرانه بود. «نوشتار زنانه» نامی است که به درستی به کارهای این چند نفره میتوان اطلاق نمود و با تأکید بر اندام زنانه ـ مادرانه، نابسندگی لوگوس غربی را در تشریح پیکر زنانهی سخنگو را آشکار میکند و با وارد کردن اندام زنانه ـ مادرانه به ساحت فلسفی و زیباییشناسی از یافتههای زبانشناسی، روانکاوی و نقد ادبی برای تأویل این پیکر (بدن ـ متن ) بهره میبرد. این پایاننامه قصد دارد با الهام از آراء و نظریات متفکران نوشتار زنانه، نمایشنام? خواب درفنجان خالی، اثر نغمه ثمینی را بازخوانی کند و با کشف سرکوبها و تناقضات و گسستهای ناخودآگاه آن، خوانشی نو از آن به دست دهد.
- Abstract
- In this thesis, I have aimed to present main French feminist approach to reading of Iranian play. The women's writing theory are in fluenced by work's of Freud, Lacan and early French philosopher, Jacques Derrida. The name of Derrida has become Synonymous with deconstruction, he revived but did not invent. Often described as a method of analysis, a type of critique, an art of reading. Indeed, Derrida say: western culture has always been in dual phenomena. White/ black, men/ women,…. That in this duahitic think, seconed phenomena has been deneal. The French feminism of thinkers of women's writing theory, Irigaray, Cioxu and Kristeva, with the concept of "western metaophysics'' from Derrida, start to reading of western philosoply, aesthetic, literature they start to discussing about text/ body, that has been always denial in western a culturein their believes. They work's is an outstanding investigation of the silence of the women's body, women's voice in western thought. It is also one of the first full-length studies to consider relationship between maternity and philosophy. This thesis is a study in women's writing theory with apply it's method of reading in one play; Sleeping in empty glass by Naghme Samini.