عنوان پایاننامه
پیش بینی نیروی انسانی آموزشی (معلم ) شهرستان مهاباد طی سال های ۹۵-۱۳۹۰
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51863
- تاریخ دفاع
- ۲۵ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- عمر معروفی
- استاد راهنما
- ابوالقاسم نادری روشناوند
- چکیده
- چکیده با توجّه به دگرگونیهای سریع و پرشتاب دانش و معلومات بشری، همه چیز به شدت در حال تغییر و تحوّل است. نظامهای اجتماعی و سازمانها به عنوان یک سیستم باز با محیط خود در تعامل قرار دارند و برای تدارم حیات خود نیازمند پاسخگویی به تغییرات محیطی هستند. از آنجائی که منابع انسانی مهمترین عامل و محور سازمانها و نظامهای اجتماعی محسوب می شود، آماده سازی و توسعه ی منابع انسانی برای مواجه شدن با تغییرات از اهمیّتی ویژه برخوردار است و کلیه ی نظامهای اجتماعی با هر نوع مأموریّتی باید بیشترین سرمایه، وقت و امکانات را به پرورش انسانها در ابعاد مختلف اختصاص می دهند. اصلاح آموزش و پرورش در چند دهه گذشته به طور فزاینده ای هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال پیشرفت به اولویتی تبدیل شده است. یک نیروی کار تعلیم دیده می تواند در دستیابی به رقابتهای اقتصادی بین المللی موثر واقع گردد، هویداست که آموزش در کاهش میزان مرگ و میر کودکان و افزایش رشد اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی دارد تعلیم وتربیت افراد بیش از هرعاملی، به معلمان و نیروهای آموزشی وابسته است که دراین رابطه انجام پیش بینی آن لازم و حائزاهمیت بسیار است. از این رو تحقیق حاضر در پی آن است نیروی انسانی آموزشی لازم برای آموزش و پرورش شهرستان مهاباد را طی سالهای (95-1390) با روش نرخ مرکب و به کمک داده های آماری و تجزیه و تحلیل آنها برای این شهرستان پیش بینی کند، و همچنین این تحقیق با نمایاندن وضع موجود و سپس ارائه وضع مطلوب آن، در پی بررسی کمبودها و نقایص و مازادهای نیروی انسانی این شهرستان می باشد تا بدینگونه بتواند در پی حل مسائل آموزش و پرورش این شهرستان از لحاظ نیروی انسانی آموزشی برآید. برخی از یافته های تحقیق بدین شرح می باشد :روند و نرخ رشد دانش آموزی در این شهرستان با پیچیدگی های خاص خود همراه است به گونه ای که در برخی از مقاطع و گروههای جنسی از جمله مردان شهری دوره ی دبیرستان با کاهش (17-) و زنان شهری دوره ی دبیرستان همین گروه سنی با کاهش (10-) در نیروی انسانی آموزشی طی سالهای 95-1390 روبه رو می باشیم. حال آنکه در مردان و زنان روستایی شاهد افزایش نیروی انسانی آموزشی به نسبتی هرچند کم، روبه رو می باشیم. در زنان شهری دوره ی راهنمائی با افزایش (10 نفری) و در مردان شهری دوره ی راهنمائی (5 نفر) افزایش مشهود می باشد که این مقدار، افزایش را نسبت به دوره ی قبلی مورد مطالعه (90-1385) نشان می دهد. در دوره ی ابتدایی نیز برخلاف مقاطع راهنمائی و دبیرستان در کلیه ی گروههای سنی شهری و روستایی کاهش چشمگیری مشهود می باشد. میزان بازنشستگی نیز طی سالهای 95-1390 در هر سه مقطع تحصیلی زنان و مردان شهری زیاد و در مقطع راهنمائی و دبیرستان برای مردان و زنان روستایی کم می باشد ، میزان بازنشستگی مردان روستایی دوره ی ابتدایی (54 نفر) می باشد.
- Abstract
- Abstract: Given the rapid change and rapid human knowledge, everything is changing in intensity. Social systems and organizations as open systems are interacting with their environment in response to environmental changes are needed to Tdarm your life.into account in all dimensions of human development. Education reform in the past few decades in developed countries and increasingly in developing countries has become a priority. A trained work force can be effective in achieving international economic competition, which spotted training in reducing child mortality and increasing social and economic growth has an important role in people over Hramly education, teachers and related educational forces In this regard it is necessary to predict and it is important. Also in this study represent the status quo and then provide the optimal situation, review the shortcomings and deficiencies and surpluses in staffing the city is thus able to solve problems in education and training meet the city in terms of manpower. Education reform in the past few decades in developed countries and increasingly in developing countries has become a priority. A trained work force can be effective in achieving international economic competition, which spotted training in reducing child mortality and increasing social and economic growth has an important role in people over Hramly education, teachers and related educational forces In this regard it is necessary to predict and it is important. This study is in its manpower training and education for the city of Mahabad years (95-1390) with a composite rate and to help them analyze statistical data and forecasts for the city Also in this study represent the status quo and then provide the optimal situation, review the shortcomings and deficiencies and surpluses in staffing the city is thus able to solve problems in education and training meet the city in terms of manpower.