طراحی مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی فناورانه - مطاله موردی: فناوری مخابراتی مترو تهران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 225;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54781
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدصادق برادران خلخالی
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- امروزه سازمان¬ها با مشکلات و مسایل مختلفی روبرواند بطوریکه مدیران دائما به دنبال راهبردها و روش¬های جدیدی برای حل این مشکلات هستند. در این شرایط بکارگیری فناوری در سازمان¬ها هر روز بیش از پیش به عنوان راه¬حلی برای مسایل سازمانی مطرح می¬شود چراکه الزامات دنیای امروز، فناوری را به یکی از عوامل اصلی در تاسیس، سازماندهی و مدیریت اکثر سازمان¬ها بدل ساخته است. به عبارت دیگر، سازمانها ناچارند تا با تمسک به فناوریهای گوناگون، خود را با سیر سریع تغییرات هماهنگ کرده و در رقابت با عوامل مختلف بازار، در جستجوی پاسخ بهتر به نیازهای مشتریان باشند. این امر در کنار موفقیت رویکردها و رفتارهای کارآفرینی فناورانه در حوزه¬های غیر سازمانی و نقش غیر قابل انکار آن در تولید ثروت فردی و منطقهای در دهههای اخیر، موجب شد تا توجه مدیران و اندیشمندان سازمانی به کارآفرینی فناورانه جلب شود و حوزه پژوهشی جدیدی با عنوان «کارآفرینی سازمانی فناورانه» ایجاد شود. با عنایت به نو بودن موضوع، هدف این تحقیق، طراحی مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی فناورانه تعریف گردید. بدین منظور، فرآیند کارآفرینی سازمانی فناورانه بر اساس مطالعه¬ی بکارگیری فناوری مخابراتی تترا به مثابه¬ی یک فناوری در شرکت بهره¬برداری متروی تهران مبتنی بر روش¬شناسی «نظریه¬ی برخاسته از داده¬ها»، مورد تحلیل قرار گرفت و مدل مفهومی منبعث از مشاهدات میدانی و مصاحبه¬های نظام¬مند با 10 نفر از مطلعان کلیدی، استخراج گردید. از مصاحبه¬های به عمل آمده در مجموع 117 مقوله در مرحله¬ی کدگذاری باز و 31 گزاره¬ی مقوله¬ای در مرحله¬ی کدگذاری محوری حاصل شد و در نهایت، در مرحله¬ی کدگذاری انتخابی روابط بین مقولات آشکار و مدل مفهومی تحقیق تبیین شد. مدل حاصل نشان می¬دهد مقوله¬ی اصلی فرایند قصد مهاجرت از فناوری قبلی است که از موجبات علّی همچون درک ضعف فناوری و عدم پشتیبانی آن و همچنین اطلاع از فناوری¬های جدید و گرایش به تعالی شکل گرفته و طی دو گام کلی «انتخاب فناوری» و «سفر فناورانه» به سه دسته پیامد «ارزش حال»، «ارزش آینده» و «ارزش¬نما» منجر می¬گردد. در این بین شرایط زمینه¬ای در دو دسته «ویژگی¬های فردی» و «عوامل سازمانی» و همچنین شرایط محیطی شامل دانشگاه¬ها و مراکز پژوهشی، اتحادیه¬ها و سازمان¬های بین¬المللی، نهادهای بالادستی، پیمانکاران، فروشندگان، مشاوران و مشتریان مترو در این فرایند موثرند. در فصل پنجم پیشنهادات کاربردی و سیاستی متناسب با قلمرو مکانی بر مبنای مقولات احصایی ارائه شده است. واژه¬های کلیدی: کارآفرینی سازمانی فناورانه، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی فناورانه، روش نظریه برخاسته از داده¬ها، متروی تهران
- Abstract
- Nowadays the usage of technology in organization is discussed every day more and more as a solution for organizational problems. This affair accompanied by the success of and technological entrepreneurship approaches in non-organizational districts and its undeniable role in production of individual and regional wealth, cause that managers and organizational scholars pay attention to technological entrepreneurship and a new researching district under the title of "corporate technological Entrepreneurship" would be created. Regarding the issue is in its infancy, the aim of this research was defined designing a conceptual corporate technological entrepreneurship model. For this, the technical organizational entrepreneurial process derived from the study of the usage of ''TETRA Telecommunication Technology'' as a technology in Tehran Railway Utilization was analyzed based on methodology of Grounded Theory and the conceptual model was achieved. The outcome of performed interviews was totally 117 categories in open coding stage and 31 categorized predicates in pivotal coding and finally in selective coding stage the connections between obvious categories and conceptual model research were indicated. The outcome model shows that the main category of this process is the “emigrating from previous technology” that it was formed from casual reasons like “understanding of technology weaknesses” and lack of its supporting and also “knowing new technology” as well as “tendency to eminence” and it would be achieved through two main steps of choosing and traveling to technology to three consequences: “present value”, “future value” and “front value”. Between these basic conditions in two groups of “individual characteristics” and “organizational factors” and also environmental situations consist of “international organizations”, “contractors”, “sellers” and “counselors” are effective in this process. At the end, practical and a political proposals based on categories has been presented. Keywords: Technological Entrepreneurship, Grounded Theory, TETRA Telecommunication Technology