عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان دسترسی شرکتهای صادرکننده خشکبار به اطلاعات بازارهای صادراتی و نقش آن در فرآیند تدوین استراتژی توسعه صادرات



    دانشجو در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان دسترسی شرکتهای صادرکننده خشکبار به اطلاعات بازارهای صادراتی و نقش آن در فرآیند تدوین استراتژی توسعه صادرات" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001459;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53447
    تاریخ دفاع
    ۱۱ آبان ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    چکیده اغلب کشورها در راستای رشد و توسعه پایدار از طریق فراهم نمودن راه حل های فراگیر توسعه تجارت ، اقدام به تدوین استراتژی صادرات نموده اند . در همین راستا در ایران نیز سیاستگذاران کلان اقتصادی مانند سایر کشورهای در حال توسعه همواره سعی بر دنبال نمودن استراتژی توسعه صادرات غیر نفتی داشته اند . در تحقیق حاضر سعی بر بررسی میزان دسترسی شرکت های صادرکننده خشکبار به اطلاعات بازارهای صادراتی و ارزیابی نقش آن در تدوین استراتژی توسعه صادراتی می باشد. بر این اساس پنج فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین گردید. متغیرهای مستقل تحقیق ، شامل اطلاعات سیاسی، اطلاعات اقتصادی، اطلاعات پتانسیل بازار، اطلاعات فرهنگی و اطلاعات زیرساخت های تجاری در کشور خارجی می باشد . این تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از شاخه پیمایشی بوده که به شیوه مقطعی صورت پذیرفته است و نوع تحقیق بر مبنای هدف ، کاربردی است. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه 25 سوالی مربوط به اطلاعات بازارهای صادراتی و پرسشنامه 30 سوالی مربوط به تدوین استراتژی توسعه صادرات است که با ضریب پایایی 0.95 مورد استفاده قرار گرفت همچنین از آزمون میانگین یک نمونه ای ( آزمون توزیع t استیودنت ) و آزمون همبستگی اسپیرمن جهت تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد میزان دسترسی به اطلاعات اقتصادی و فرهنگی بازارهای صادراتی برای بنگاه های صادرکننده خشکبار ایرانی مطلوب نمی باشد و علی رغم سرمایه گذاری های کلان و مزیت طبیعی کشور در این بخش، به دلیل عملکرد سنتی و فقدان استراتژی مناسب صادراتی، صادرات خشکبار ایران از حصول به مرحله رقابت پذیری صادراتی بازمانده است . همچنین نتایج نشان داد در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی داری بین میزان دسترسی به اطلاعات بازارهای صادراتی و موفقیت در تدوین استراتژی توسعه صادرات وجود دارد.
    Abstract
    Most countries regulate export strategies in line with their growth & sustainable development by providing general solutions for trade promotion . In this regard , macroeconomic policy makers of Iran have always been following Non-oil export promotion strategy like other developing countries. This research reviews the access level of Iranian exporters of dried fruit to information of export markets and evaluates its role in regulation of export promotion strategy. In this regard , five main theories and five sub theories were regulated . Independent variables of the research includes political information , economic information , market potential information , cultural information and trade infrastructure information in a foreign country . This research , based on the method of data collection , is a description of survey branch that has been done by stratified method and the kind of research based on its goal is applied . Research instrument were ?? - question questionnaires related to export market information as well as ?? - question questionnaires related to regulation of export promotion strategy which were used by ????? reliability coefficient . Single – sample average test and spearman correlation test were also used to analyze the research findings . The results of this research showed that the access level of Iranian dried fruit exporting enterprises was not appropriate and despite of all macro – investments and natural privilege of the country in production of dried fruit , due to traditional operation and lack of appropriate export strategy in this sector , Iran`s dried fruit export has not reached the phase of export competitiveness. The results also showed that at the level of % ?? reliability the existence of a meaningful relation between the access level to export market information and the success in regulation of export promotion strategy is confirmed . Key Words EXPORT COMPETITIVENESS , EXPORT MARKET INFORMATION, EXPORT PROMOTION STRATEGY , EXPORT POTENTIAL