عنوان پایان‌نامه

شناسایی­ عوامل کلیدی موثر بر کارآفرینی در حوزه کسب و کار در هنر نمایش



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی­ عوامل کلیدی موثر بر کارآفرینی در حوزه کسب و کار در هنر نمایش" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59109;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 458
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    زهرا آراستی

    «حوزه پژوهشی اقتصاد تئاتر» در پی پاسخ به این دغدغه است که چگونه هنر تئاتر می‌تواند بدون توجه به کمبودها و نیازهای اقتصادی‌اش تنها به توسعه و گسترش اعتبار، جایگاه و کارکرد هنری فرهنگی خود معطوف و متوجه باشد. با نگاهی کلی می‌توان موضوع «حوزه پژوهشی اقتصاد تئاتر» را شناسایی راهکارها و رویه‌های برداشتن دغدغه مالی از پیش روی تئاتر و بدین طریق اعطای آزادی فکری و عملی این هنر و هنرمندان این عرصه دانست. از راهکارهای ثمربخش جهت ارتقای شرایط اقتصادی-مالی عرصه‌های گوناگون اجتماعی-فرهنگی، ورود و حضور کارآفرینان و جاری شدن آموزه‌های کارآفرینی در این عرصه هاست. ورود و حضوری که می‌تواند به نوبه خود فراهم‌کننده موجبات تغییرات و تحولات زمینه‌ای و زیربنایی در سازوکارهای اقتصادی-مالی عرصه مورد نظر باشد. تغییرات و تحولاتی که تئاتر کشورمان در شرایط فعلی بسیار نیازمند آن است و با این حال و علی رغم اهمیت روزافزون این نیاز، در سالیان اخیر شاهد حضور موثر و قدرتمند کارآفرینان اجتماعی و فرهنگی در عرصه هنر فرهنگ ساز نمایش در کشور نبوده‌ایم و در برخی موارد نادر نیز حضور این افراد با نتایج جدی و اثربخش همراه نبوده است. مداقه در مورد چرایی این امر مجری پژوهش حاضر را با این پرسش مهم روبرو ساخته است که چه عواملی به صورت اساسی بر ورود و کارآیی آموزه‌های کارآفرینی در حوزه کسب و کار در هنر نمایش کشور موثر هستند؟ پرسشی که که سوال اساسی پژوهش حاضر بوده است. در پژوهش حاضر تلاش شد از طریق انجام پژوهشی کیفی با روش تحقیق روایتی و برگزاری مصاحبه‌های کافی، جامع و تا سرحد اشباع با خبرگان و صاحب نامان این عرصه (هم «هنرمندان» و هم «سیاست گذاران و متولیان» شامل 10 نفر از مدیران و متولیان نهادهای دولتی، کارگردان‌ها و نویسنده ها، دستیاران کارگردان، اساتید دانشگاه و...) و تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و جمع بندی نظرات ایشان از طریق روش کدگذاری «عوامل کلیدی موثر بر کارآفرینی در حوزه کسب و کار در هنر نمایش کشور» را شناسایی و به 3 لایه اساسی «هنرمندان، مخاطبین و متولیان و سیاستگذاران فرهنگی» تقسیم بندی نماییم و بدین طریق به دریافت‌کننده نتیجه پژوهش عوامل کلیدی موثر بر کارآفرینی در نمایش ایران را هم از جنبه بعد مربوطه (قوانین، منابع مالی و...) و هم از جنبه نهاد متولی آن عامل (دولت، هنرمندان و یا مخاطبین) را معرفی و تبیین نماییم. بدین ترتیب، نتایج حاصله از پژوهش حاضر می‌تواند هم به «هنرمندان» و هم به «سیاست گذاران و متولیان» نمایش کشور در یافتن سرخط‌های اصلی سیاست گذاری‌ها در جهت تقویت آنچه تسهیل‌کننده حضور کارآفرینی در هنر نمایش است و رفع و حذف آنچه مانع و کُندکننده حضور کارآفرینی در این عرصه است، یاری نماید. واژگان کلیدی: کارآفرینی، کارآفرینی اجتماعی، هنرهای نمایشی، کسب و کار، عوامل کلیدی
    Abstract
    The aim of realm of research on theater economics is to provide an answer to this question that how can theater only focus on its artistic improvement and development without being concerned about its financial limitations and needs. Generally speaking, the realm of research on theater economics can be defined as identifying solutions and procedures for eliminating financial concerns in theater and hence, letting it benefit from mental and practical freedom. In this research, by the use of interviewing elite in this domain (including artists and cultural legislators and executives) and gathering their points of view using a comparative study, we aim to propose few suggestions to artists and cultural executives in order to develop favorable grounds and remove the unfavorable entrepreneurial grounds in the field of economics of performing arts. In this research, the identified areas will represent the result of analyzing the opinions of artists and cultural executives in the field of business in performing arts, in order to facilitate entrepreneurial activities. Keywords: social entrepreneurship, theatrical art, open coding, axial coding, selective coding