عنوان پایان‌نامه

نگاشت (جایگاه یابی) سرمایه اجتماعی در ارتقا نوآوری فعالیتهای بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 108;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50338
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مهران رضوانی

    بازاریابی و به طور اخص، بازار‌گرایی به عنوان یک عامل اصلی درعملکرد کسب و‌کار شناخته می‌شود. به طوریکه مهارت اندک بازاریابی در کسب و کارهای کوچک اغلب منجر به سطوح پائین‌تر عملکرد و ریسک‌های بالا‌تر شکست می‌شود. برخورداری از سرمایه اجتماعی قوی در این‌گونه شرکت‌ها، منجر به دسترسی سریع و با زمانبندی مناسب به مجموعه متنوعی از اطلاعات رقابتی می‌شود. تا به حال پژوهشی در مورد سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه انجام نگرفته است. نوآوری پژوهش در بررسی توامان سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش‌ نگاشت مفهومی است. نگاشت مفهومی ابزاری برای سازماندهی دانش است به طوریکه این روش به نمایش گرافیکی منجر می‌شود که به اجمال ایده‌های عمده و روابط درونی‌شان را نشان می‌دهد. نمونه آماری شامل 4 شرکت کوچک و متوسط صنایع غذایی است، و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به انجام مصاحبه با 10 نفر از مدیران و موسسان این شرکت ها پرداخته شد. نتایج مطالعه گویای جایگاه برجسته و نمایان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در نوآوری فعالیت‌های بازاریابی کارافرینانه در این کسب و کارهاست. به طوریکه سرمایه اجتماعی بر عناصر هفت‌گانه بازاریابی کارآفرینانه (شامل نوآوری، غیر رسمی، فرصت‌گرایی، تجربه، سفارشی‌سازی، انعطاف‌پذیری و شبکه‌سازی) نگاشته می‌شود. این نقش‌آفرینی در عناصر نوآوری و غیر رسمی نمایان‌تر است. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه، نوآوری در بازاریابی، شرکت‌های کوچک و متوسط، نگاشت مفهومی
    Abstract
    بازاریابی و به طور اخص، بازار‌گرایی به عنوان یک عامل اصلی درعملکرد کسب و‌کار شناخته می‌شود. به طوریکه مهارت اندک بازاریابی در کسب و کارهای کوچک اغلب منجر به سطوح پائین‌تر عملکرد و ریسک‌های بالا‌تر شکست می‌شود. برخورداری از سرمایه اجتماعی قوی در این‌گونه شرکت‌ها، منجر به دسترسی سریع و با زمانبندی مناسب به مجموعه متنوعی از اطلاعات رقابتی می‌شود. تا به حال پژوهشی در مورد سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه انجام نگرفته است. نوآوری پژوهش در بررسی توامان سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش‌ نگاشت مفهومی است. نگاشت مفهومی ابزاری برای سازماندهی دانش است به طوریکه این روش به نمایش گرافیکی منجر می‌شود که به اجمال ایده‌های عمده و روابط درونی‌شان را نشان می‌دهد. نمونه آماری شامل 4 شرکت کوچک و متوسط صنایع غذایی است، و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به انجام مصاحبه با 10 نفر از مدیران و موسسان این شرکت ها پرداخته شد. نتایج مطالعه گویای جایگاه برجسته و نمایان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در نوآوری فعالیت‌های بازاریابی کارافرینانه در این کسب و کارهاست. به طوریکه سرمایه اجتماعی بر عناصر هفت‌گانه بازاریابی کارآفرینانه (شامل نوآوری، غیر رسمی، فرصت‌گرایی، تجربه، سفارشی‌سازی، انعطاف‌پذیری و شبکه‌سازی) نگاشته می‌شود. این نقش‌آفرینی در عناصر نوآوری و غیر رسمی نمایان‌تر است. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه، نوآوری در بازاریابی، شرکت‌های کوچک و متوسط، نگاشت مفهومی