بررسی اثر بخشی آموزشی شناختی رفتاری برخوش بینی و بهزیستی ذهنی زنان مراجعه کننده به مرکز مشاور
- رشته تحصیلی
- مشاوره خانواده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50084;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1681;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1681;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1681
- تاریخ دفاع
- ۱۹ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- راضیه جلوانی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- امروزه جنبش نوظهور روان¬شناسی مثبت بر این اساس مبتنی است که روان¬شناسی تنها متمرکز بر ضعف¬ها نمی¬باشد، بلکه روان شناسی بیشتر باید به دنبال افزایش شادی، سلامت روانی، مطالعه علمی در مورد نقش نیرومندی¬های شخصی و سازه¬های اجتماعی مثبت در ارتقای سلامت روانی و جسمانی در بین افراد جوامع باشد. بهزیستی ذهنی و خوش¬بینی یکی از موضوع¬های مهم روانشناسی مثبت¬نگر می¬باشد. همچنین امروزه درمان¬ها و آموزش¬های مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری جایگاه خاصی در بین درمانگران و مشاوران دارد و اثربخشی آن در پژوهش¬های مختلف تایید شده است. بنابراین در این پژوهش سعی بر این بود به وسیله آموزش شناختی رفتاری مولفه خوش-بینی و بهزیستی ذهنی را در زنان افزایش دهیم. این پژوهش مطالعه¬ای تجربی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه می¬باشد. نمونه شامل 32 نفر از زنان مراجعه¬کننده به مرکز مشاوره در اصفهان بود. ابزار جمع¬آوری داده ها پرسشنامه بهزیستی ذهنی مولوی و همکاران و آزمون جهت¬گیری زندگی شیر و کارور بود، که قبل و بعد از مداخله توسط افراد تکمیل گردید. آموزش شناختی رفتاری طی 8 جلسه و به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد، میانگین نمرات خوش¬بینی و بهزیستی¬ذهنی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. همچنین میانگین نمرات عاطفه منفی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش یافته است. ولیکن در میانگین نمرات عاطفه مثبت تغییری ایجاد نشده است. با توجه به یافته¬های پژوهش، آموزش شناختی رفتاری در افزایش خوش¬بینی و بهزیستی زنان موثر است. واژه¬های کلیدی: آموزش شناختی رفتاری، خوش¬بینی، بهزیستی ذهنی، زنان
- Abstract
- Now a days psychology must increases the happy, mental health, and scientific research about personal strengths and positive social substance, improvement mental health and mental body in social people. Optimism and subjective well-being are one of the important matters positive psychology. Cognitive behavioral training is important for therapists and counselors and the effective cognitive-behavioral training has confirmed in researches. The propose of this research is study of effect cognitive behavioral training on optimism and subjective well being among women. This research was an experimental study including pre-test, post-test and control group which has been carried out in Isfahan counseling center. The sample consisted of 32 women referring to counseling center in Isfahan city. The questionnaire consisted of the subjective well- being and LOT-R subscales which completed by subjects before and after intervention. Cognitive-behavioral training was carried out on the experimental group in 8 sessions over a period of two months. The data were analyzed using covariance analysis. The results of this research showed that the means of optimism and subjective well-being in experimental group has increased significantly in comparison with the control group. The means of negative affect reduced significantly in comparison with the control group. As well as the means of positive affect has not changed in experimental group. According to our research findings, cognitive-behavioral training is increases optimism and subjective well-being in women. Key words: Cognitive-behavioral education, Optimism, Subjective well-being, Women