عنوان پایاننامه
بررسی کاربرد میراگراهای ویسکوز در سیستم های Outriggerو belt truss در ساختمانهای بلند بمنظور بهبود عملکرد لرزه ای آنها
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی زلزله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1634;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52724
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم واحدی
- استاد راهنما
- عبدالله حسینی
- چکیده
- طراحی ساختمانهای بلند در معرض بار جانبی دارای چالشهای فراوانی از جمله تامین سختی جانبی کافی و افزودن میرایی به سازه میباشد. در این خصوص سیستم مهار بازویی –خرپای کمربندی به عنوان راهکاری در جهت افزایش سختی سازه و بکارگیری میراگرهای ویسکوز به عنوان روشی کارآمد در اتلاف انرژی ورودی به سازه همواره مورد توجه پژوهشگران بوده و تحقیقات گوناگونی در رابطه با هر یک از آنها صورت گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر کاربرد همزمان این دو بر بهبود عملکرد سازه در مقابل بار زلزله میباشد. در این تحقیق، ابتدا مدل یک ساختمان 42 طبقه فلزی با هسته برشی بتنی و مهار بازویی بهینه سازی شده و سپس میراگرهای ویسکوز در محل انفصال مهارهای بازویی از ستون پیرامونی تعبیه شدهاند و پاسخ لرزهای آن مورد بررسی قرار گرفته است. مشاهده میگردد که در صورت استقرار بازوهای مهاری در مکان مناسب، میزان جابجایی جانبی سازه کاهش چشمگیری یافته و از اینرو ابزار مناسبی در جهت تامین الزامات تغییر مکان مجاز میباشد. همچنین با بکارگیری این روش، لنگر پای هسته کاهش یافته و در نتیجه میتوان مقاطع اعضای سازه را کاهش داد و از این طریق در مصرف مصالح سازهای صرفهجویی نمود. تعبیه میراگر ویسکوز در این سیستم نیز علاوه بر زایل شدن انرژی سبب کاهش پاسخ دینامیکی سازه اعم از سرعت، شتاب و بویژه جابجایی نسبی میان طبقات میگردد.
- Abstract
- Design of a high rise building encounters many challenges such as providing enough damping and stiffness. Both outrigger- belt truss systems and viscous dampers are known and utilized separately to enhance seismic performance of these structures. The objective of this thesis is to evaluate the effect of simultaneous use of these procedures on structural dynamic responses. In this research a 42 storey steel building include concrete shear wall and outriggers is optimized and mobilized to viscous dampers in the discountinuity of outriggers and perimeter columns. According to results, optimization of outrigger belts leads to obvious reduction in lateral displacement and member sizes. Damper implementation can also enhance dynamic responses such as velocity, acceleration and storey drifts.