عنوان پایاننامه
بررسی نسبت بان مادری و زبان رسمی ( فارسی) با توجه به چالش های فرهنگی
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59873
- تاریخ دفاع
- ۰۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- ژاله اسدی سیف الدین
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده: علیرغم رشد و پیچیدگی نظامهای ارتباطی و تبدیل شدن زمین به دهکدهای جهانی، حفظ هویت زبانی و فرهنگی برای اقوام و ملیتها به صورت یکی از عمدهترین مسائل اجتماعی و سیاسی امروز جهان درآمده است وجود چنین تنوع وظیفهء دولتها را در برنامهریزی و اجرای خط مشیهای تعیین شده به مراتب دشوارتر میکند؛زیرا از یک طرف لازم است که به این تنوع فرهنگی-زبانی احترام بگذارند و در عین حال، حد اقل وحدتی را که لازمهء بقای هر جامعه است و اغلب از طریق انتقال ارزشهای مشترک و احساس وفاداری به کشور تأمین میشود، حفظ کنند. از آنجایی که تعلیم و تربیت یکی از نهادهای اجتماعی مهمی می باشد که با سایر تحولات اجتماعی،علمی،سیاسی و فرهنگی در ارتباط است بخش مهمی از این وظیفه به عهدهء نهاد آموزش و پرورش است و هدف این پایان نامه بررسی این موضوع می-باشد.
- Abstract
- Absrtract: Relation between native language and official language regarding with cultural struggle despite growing and complexity of communication systems and converting Earth to the global village, maintaining of linguistic and cultural identity has become as a most important social and political issues for peoples and nations. With regarding these diversity, the duties of governments will be more difficult in the planning and performing these given guidelines. Because it is necessary to respect to cultural variety and the other hand, Government and respective institute should maintain the minimum unity for protecting society, by transporting common values and sense of loyalty to its own people. So educational institutes as one of the important social organization must be responsible to do important part of this task. Respecting these cases, the essay aims to search to what extent teaching ways and content of curriculum existed at schools can be helpful in the direction of maintaining of mother language identity of pupils and beside it, offers solutions for obstacle specially cultural one placed on the way of mother language teaching.. Cultural pluralism, cultural challenges, mother language, education