عنوان پایاننامه
بررسی و مطالعه نحوه پیاده سازی سیستم هشدار زلزله به منظور به کارگیری در مدیریت بحران متروی تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی و مدیریت ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1629;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52477
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا کمال
- استاد راهنما
- شهرام وهدانی
- چکیده
- سیستم های اعلام خطر پیش هنگام، با وجود تنوع در انواع آن ها، مبتنی بر دو اصل اساسی اختلاف سرعت حرکت موج برشی و فشاری و اختلاف سرعت امواج زلزله با امواج رادیویی طراحی می شوند. در این صورت فاصله کانون زلزله تا ساختگاه در کاربرد این سیستم ها بسیار موثر می باشد. در صورتی که ساختگاه، خطوط متروی تهران باشد، که خود سطح وسیعی را دارا بوده و فاصله زیادی تا گسل های شناخته شده ندارد، امکان سنجی استفاده از این سیستم ها مطالعه چند جانبه ای را می طلبد. هدف از انجام این تحقیق شناخت سیستم های موجود، مطالعه تجارب کشورهای دیگر در این زمینه، بدست آوردن زمان اخطار در نقاط مختلف ساختگاه، انتخاب سیستم مناسب در سطوح مختلف طراحی و شناسایی اقدامات موثر به منظور اتخاذ عکس العمل مناسب در برابر زلزله می باشد. ابتدا به منظور مکان یابی نسبی خطوط مترو و گسل های محدوده تهران با اتکاء به اصول GIS نقشه ای از شهر تهران شامل گسل ها، خطوط 4گانه مترو و بزرگراه های اصلی تهیه گردید. خط یک متروی تهران که نقاط مختلف آن به دلیل موقعیت مکانی نسبت به گسل¬ها و راستای شمالی-جنوبی، دارای بیشترین اختلاف زمان اخطار می¬باشد، انتخاب و دستگاه¬ها و شبکه¬های هشدار زلزله که از الگوریتم¬های مناسب¬تری استفاده می¬کنند، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که می¬توان این سیستم¬ها را در سطوح اولیه، متوسط و وسیع به کار گرفته و اطلاعات بسیار مفیدی را بدست آورد، هرچند که تصمیم¬گیری در مورد سطوح به کارگیری سیستم، نیازمند بررسی اقتصادی دقیق نیز می¬باشد که خارج از بحث این پایان¬نامه است. زمان اخطار فراهم شده توسط این سیستم اگرچه کوتاه است اما با مدیریت صحیح می¬تواند بسیار موثر باشد.
- Abstract
- Earthquake Early Warning Systems with all the diversities they’ve got, are designed based on the velocity differentiation of pressure and shear waves and of the earthquake and radio waves, Considering this, the distance between earthquake epicenter and the site is effective for these system's application. If the site we’re considering is Tehran subway which take up a vast space and isn’t too far from known faults, the feasibility study of these systems requires multi-dimentional study. The purpose of this research is to get to know existing systems and experiences of other countries in this scope, finding lead time in different spots of the site and choosing the appropriate systems for different levels of design, to recognize appropriate measures in order to take sufficient reactions in the face of earthquake. First, in order to determine relative placement of subway lines and Tehran faults, a map of Tehran City was drawn based on GIS, which included faults, the 4 existing subway lines, and the main highways. line 1 of Tehran subway due to its geometric status and its North-South bearing, which have the most lead time, is chosen and all kinds of extant equipments and networks are being studied, which use the most appropriate algorithms. Results indicate that we can use these systems on primary, mediocre and vast levels and get lots of useful information. Although, making a decision about the levels of system application also requires precise economical review which is not to be considered in this thesis. The lead time provided by this system, although short, can be extremely effective with appropriate management