عنوان پایان‌نامه

تبیین نقش پیچیدگی شناختی در رویکرد تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان برتر ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین نقش پیچیدگی شناختی در رویکرد تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان برتر ایرانی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54074;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 292
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    علی رضائیان
    دانشجو
    روزا مهرابی

    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی تأثیر پیچیدگی شناختی بر تصمیم گیری ابتکاری کارآفرینان برتر ایرانی انجام شده است. این پژوهش با درک اهمیت تصمیم‌گیری ابتکاری کارآفرینان و نحوه تأثیرگذاری الگوی پیچیدگی شناختی بر این فرایند و با توجه به ضعف مطالعات پیشین در زمینه تصمیم¬گیری ابتکاری و پیچیدگی شناختی اجرایی گردیده است. چارچوب پژوهشی در این مطالعه، رویکرد تحقیق ترکیبی کیفی-کمی است. در مرحله اول، با انجام مصاحبه‌ کانونی با 9 نفر از کارآفرینان برتر ایران در سالهای 1389-1388 مفاهیم و مولفه¬های پژوهش استخراج گردید. در مرحله دوم به منظور تعمیم سازی نتایجِ مرحله اول، با اعمال رویکرد کمی و ارسال پرسشنامه به پنجاه و هشت کارآفرین به گردآوری اطلاعات پرداخته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی در مرحله اول از روش تحلیل محتوی و کدگذاری باز و محوری و در مرحله دوم از روش تحلیل تفسیری ISM استفاده شد. داده‌های گردآوری شده در بخش کمی نیز با بکارگیری تحلیل‌های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. لازم به ذکر است سنجش پایایی پرسشنامه با الفای کرونباخ 89% تأمین گردید. در نهایت یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن است که تصمیمات ابتکاری که توسط افراد با پیچیدگی شناختی بالا اتخاذ شده، از خطای کمتری برخوردار است. در حالیکه پیچیدگی تصمیمات ابتکاری که توسط افراد با پیچیدگی شناختی پایین اتخاذ شده باشند از خطای بیشتری برخوردار است. علاوه بر این الگوی پیچیدگی شناختی کارآفرینان برتر تحت تأثیر مولفه‌های روانشناختی از جمله گرایش به مخاطره‌پذیری، تحمل ابهام، خودباوری، تمایل بالا به شناخت، هوش عمومی، هوش هیجانی، خلاقیت و ابتکار، بلوغ شخصیتی و برون‌گرایی، مولفه‌های محیطی شامل ابهام در قلمرو مسأله، پیچیدگی محیطی، عدم اطمینان و عدم قطعیت محیطی، کمبود یا پراکندگی اطلاعات و مولفه محیطی-فرهنگی (فردگرایی) و در نهایت تحت تأثیر مولفه‌های جمعیت‌شناختی شامل سن، سطح تحصیلات و تجربه فرد کارآفرین قرار دارد.
    Abstract
    Research on entrepreneurial decision making has proliferated in the last decades. Nowadays there is some special interest awarded to the cognitive factors associated with the decision maker influencing on entrepreneurial decision making. Recently some major study conducted in exploration and evaluation the role of concepts such as cognitive complexity and heuristic in entrepreneurial decision making. However major study in this field focus on identifying the role of cognitive complexity in entrepreneurial strategic decision making, and relatively little interest have been awarded to identify the role of cognitive complexity in entrepreneurial heuristic decision making. In this regard, present study has aim to Identify the effect of cognitive complexity on entrepreneurial bias and heuristic decision making. A research implication derived from the performed of exploratory research. In fact study conducted in two steps. The results showed that the level of entrepreneurial cognitive complexity is affected by psychological, demographical and environmental factors and entrepreneurs with high cognitive complexity have less errors and biases in heuristic decision making, while those with low cognitive complexity have more biases and errors in their entrepreneurial decision making. Key words: entrepreneurs, Entrepreneurial Decision Making, Cognitive Complexity, Bias and Heuristic.