عنوان پایان‌نامه

مدیریت عملکرد در سازمانهای دانش بنیان ...



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدیریت عملکرد در سازمانهای دانش بنیان ..." را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA- مدیریت عملیات
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2037;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51160
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    محمد سخایی
    استاد راهنما
    سید علی ترابی

    در این پایان نامه، هدف ایجاد یک چارچوب عملی برای ارزیابی مؤثر از سازمانهای دانش بنیان یا واحدهای تحقیق وتوسعه می باشد. اهمیت این موضوع به دلیل رشد سریع علمی و تأکید بر جنبش نرم افزاری و افزایش سهم دانش و فناوری در اقتصاد در چند سال اخیر می باشد. همچنین اختصاص بودجه های فراوان به این بخش نیز لزوم ایجاد یک چارچوب و مکانیزم دقیق در ارزیابی عملکرد این شرکتها را بیش از پیش نمایان می سازد. در این راستا ابتدا به بیان اهمیت دانش و تأثیر فناوری بر اقتصاد و توسعه ملی پرداخته شده است. سپس مشهورترین مدلهای کلی از سیستمهای مدیریت عملکرد بررسی شده اند تا نگاه کلی به سیستم مدیریت پدید آید. معرفی سازمانهای دانش بنیان و ارائه یک مدل به همراه روش استخراج مدل در بخش دیگری پرداخته شده است. یک مدل شامل اجزائی است که بارزترین آنها شناسایی شاخصها، تعریف استانداردها، روش اندازه گیری، تناوب اندازه گیری و روش بهبود عملکرد جزئی از مدل می باشد. البته حوزه عمل پایان نامه به نحوی است که به روشهای بهبود عملکرد به طور مختصر پرداخته خواهد شد چرا که این بخش خود موضوع تحقیقات بسیاری است و دارای پیچیدگیها و روشهایی خاص است. از ویژگیهای بارز یک شرکت دانش بنیان فرایندمحور یا پروژه محور بودن آن است. به همین دلیل در این تحقیق سعی شده است مدلی ارائه شود که بر روی ارزیابی و مدیریت عملکرد بر روی فرایندها یا پروژه ها تمرکز داشته باشد. پس از تعریف یک مدل و پیشنهاد روش استخراج مدل ارزیابی عملکرد یک سازمان دانش بنیان و یا واحد تحقیق و توسعه در این تحقیق یک مطالعه موردی بر روی یکی از واحدهای دانش بنیان پارک علم وفناوری دانشگاه تهران انجام شده است. این شرکت به طور مستمر از ابتدای تأسیس در پارک علم وفناوری دانشگاه تهران حضور داشته و نمونه کامل یک سازمان از این نوع است که نزدیک به 7 سال در این مجموعه فعالیت داشته و توانسته است در ارزیابی پایان هر سال امتیاز مناسبی اخذ و شرایط استقرار را حفظ نماید. در مرحله اول ویژگیهای کلی سازمان بیان شده است. رزومه کاری، افتخارات، پروژه های انجام شده، محصولات تولید شده و زمینه کلی کاری شرکت در همین راستا بیان شده است. پس از آن مهمترین فرایندها به صورت شناسنامه فرایند استخراج شده و بر مبنای همین فرایندها و البته شرایط فعلی و محیط کسب وکار شرکت مدل بر روی این شرکت اعمال شده است.روش ارزیابی عملکرد بدین شرح است که پس از استخراج شاخصهای مختلف در سطوح مختلف سازمان و اختصاص سوالات مرتبط با هر شاخص در هر پرسشنامه از افراد ذیربط و مدیران خواسته شده که به این پرسشها پاسخ دهند. پرسشها در برخی موارد کمّی و در برخی دیگر کیفی هستند. پرسشهای کمّی با استانداردها و معیارهای از پیش تعیین شده سنجیده می شوند و پرسشهای کیفی به نوعی کمّی سازی شده و سپس برای ارائه امتیاز کلی به صورت سلسله مراتبی مورد استفاده قرار می گیرند. نتایج این مدل برای سازمان، ذینفعان و مرتبطین با آن، نهادهای متولی امور پژوهشی و فناوری، دولت، نهادهای مالی و اعتباری و بسیاری دیگر از سازمانها کاربرد دارد. مدیریت عملکرد سازمانهای دانش بنیان جزء اساسی و حیاتی در هدایت صحیح و کمک به روند رو به رشد علم وفناوری در کشور می باشد.
    Abstract
    Performance measurement and improvement is one the most important issues in organizations. Performance management in R&D type organizations is even more challenging because of scarcity of literature in this context. Public sectors and governmental institutions are more involved in this type of organizations because of the nature of research and development activities. R&D type organizations should be supported by the public sectors or non-profitable associations or institutions. Budgets allotted to these organizations should be spent carefully and in a programmatic manner to reduce the natural uncertainty of these projects. Monitoring of how these budgets are spent is critical for the public sector to make these investments profitable. R&D organizations are interested in knowing about the performance of their activities at various levels such as: 1) corporate level 2) Employees level 3) Processes level, etc. Measurement of performance in those organizations also can be done at different levels such as: Self-Assessment, Peer Review and Customer Evaluation levels. This research aims to develop a methodology for measuring the performance of internal processes at these organizations. A Company seated in the University of Tehran’s Science and Technology Park (UTSTP) is selected as a case study to validate the proposed model.