عنوان پایاننامه
تاثیر آشنایی با فضای فرهنگی متون بر درک مطلب و فراگیری تصادفی لغات زبان آموزان سطح متوسط دختر و پسر ایرانی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1505/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50364
- تاریخ دفاع
- ۱۸ آبان ۱۳۹۰
- دانشجو
- حمید بوعذار
- استاد راهنما
- علی اکبر خمیجانی فراهانی
- چکیده
- پایان نامه پیش رو اثری که آشنایی با پیش زمینه فرهنگی کلی یک متن ممکن است بر درک متن و یادگیری اتفاقی واژگان داشته باشد را مورد بررسی قرار داده است. همچنین نقش متغیرهای دیگری مانند جنسیت و سطح تسلط به زبان به عنوان متغیرهای میانجیگر در این اثر نیز مورد مطالعه قرارگرفته است. در این تحقیق پنجاه وشش(40 زن و 16 مرد) دانشجوی ایرانی سطح متوسط رشته آموزش زبان انگلیسی که درترمهای دو و چهار مشغول به تحصیل بودند شرکت داشتند. این جمعیت نیز براساس ترمهایی که در آن به تحصیل مشغول بودند به دو گروه زبان آموزان سطح متوسط بالا و پایین تقسیم شدند. این دانشجویان در دو جلسه جداگانه یک داستان ایرانی وخارجی را مطالعه کردند. بلافاصله پس از اتمام خواندن این دو داستان از آنها خواسته شد که به زبان مادری خود آنچه را که از دو متن به یاد دارند را به روی کاغذ بیاورند. سپس آنها به مجموعه ای از سوالات درک مطلب و نیز به یک آزمون لغت که برای سنجش یادگیری لغات دشواری که در حین خواندن متون با آن مواجه شده اند ایجاد شده بود پاسخ دادند. در پایان تحقیق دانشجویان پرسشنامه ای را پر کردند که در آن از آنها خواسته شد که گرایش ها، علایق و تمایلات خود را در خواندن به طور کلی و به خصوص در زبان دوم بیان کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که آشنایی با فضای فرهنگی متن تاثیر مهم و قابل توجهی بر درک متن و یادگیری تصادفی لغات دارد. هیچگونه اثر قابل ملاحظه ای از جنسیت بر خواندن هر دو متن آشنا و ناآشنا به دست نیامد. به علاوه هیچ تفاوت معناداری بین دانشجویان سطح متوسط بالا و پایین به جز در پاسخگویی به سوالات درک مطلب متن آشنا که برتری شرکت کنندگان با مهارت زبانی کمتر را نشان
- Abstract
- This thesis investigated the effects that familiarity with the overall cultural background of a text may have on the reading comprehension performance and incidental vocabulary learning. Attempts were also made to see if such learner-based variables as gender and level of language proficiency could have any mediating impact on this effect. Fifty six Iranian intermediate TEFL university students studying in the first and fourth semester and consisting of 40 males and 16 females participated in this study. This population was also divided into low and high intermediate learners according to their instructional level and the semester they were in. These students were given an Iranian and an English story to read in two separate sessions. They were asked to write down in their mother tongue anything they could remember from the texts immediately after they finished reading them. Then, the participants completed a set of reading comprehension questions and went through a vocabulary test designed to measure their knowledge of the difficult words they encountered during reading each text. At the end of the study, the participants filled out a reading preferences questionnaire inquiring about their favorites and inclinations in reading generally and in L2 reading particularly. The results of this study showed a profound facilitative influence of cultural familiarity on reading comprehension and incidental vocabulary learning through reading. No significant effect was found of gender on reading both the familiar and unfamiliar texts. Similarly, with regard to the level of language proficiency, there were not any significant differences between the high and low intermediate students except for the reading comprehension questions of the familiar text favoring the less proficient learners. These findings encourage the L2 teachers to use culturally familiar texts teaching reading comprehension courses or to devise suitable, effective pre-reading activities when they cannot use such texts.