بررسی جامعه شناختی رشد علمی ایران
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51161;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4294
- تاریخ دفاع
- ۲۱ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- حسین سوختانلو
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی توکل کوثری
- چکیده
- موضوع این پایان¬نامه بررسی جامعه¬شناختی رشد علمی ایران (مورد رشد مقالات علمی ISI) می¬باشد. در این تحقیق آنچه بیش از هر چیز مطمع نظر محقق می¬باشد بررسی زمینه¬های اجتماعی اقبال کنشگران اجتماع علمی ایران به چاپ مقالات بین المللی و توجه ویژه به انگیزه¬ها و استراتژی¬های ایشان می¬باشد که سوالات اصلی پژوهش را تشکیل می¬دهند. در خصوص مباحث نظری به بیان آراء صاحب نظرانی از جمله وارن هگستروم، ریچارد وایتلی، پیر بوردیو، رندال کالینز، بن دیوید و ادوارد شیلز پرداختیم، و دانش زمینه¬ای مورد نیاز برای ورود به میدان تحقیق را مبتنی بر این آراء فراهم آوردیم. در رابطه با روش¬شناسی پرداختن به این موضوع، مطالعه عمیق معانی ذهنی و انگیزه¬های کنشگران میدان علم نیازمند استفاده از تکنیک¬های روش کیفی می¬باشد؛ لذا جهت تناسب موضوع مورد مطالعه این پژوهش با روش تحقیق، نظریه مبنایی را برگزیدیم تا بهتر بتوانیم وارد ساحت معانی ذهنی و عرصه اجتماعی پدیده مورد بررسی شده و به تحلیل آن بپردازیم. در مجموع در این تحقیق با 24 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش¬های فنی و علوم پایه دانشگاه تهران مصاحب? عمیق به عمل آمد. از این تعداد 10 نفر در زمینه علوم پایه و 14 نفر دیگر نیز در گرایش¬های مختلف فنی به تحصیل اشتغال داشته¬اند. 5 نفر از مصاحبه شوندگان را خانم¬ها و 19 نفر را آقایان تشکیل دادند که 4 نفر از مصاحبه شوندگان تهرانی و دیگران شهرستانی بودند. در مرحله تفسیر داده ها و کدگذاری مفاهیم در مجموع 2964 کد باز (مفاهیم خرد) از متن پیاده شده این مصاحبه¬ها استخراج گردید و این کدها ذیل 22 مقوله مختلف قرار گرفتند. پس از طی دو مرحله اول و برای یکپارچه نمودن تحلیل 21 مقوله محوری را در قالب 5 مقوله هسته¬ای به یکدیگر ارتباط دادیم که در نهایت روایت رشد تولید مقالات آی اس آی را از این مقولات استخراج نمودیم. خط اصلی این داستان که در واقع روایتی توصیفی درباره پدیده مورد تحقیق یعنی رشد علمی ایران در حوزه تولید مقالات آی اس آی می¬¬باشد، شامل پنج مقوله هسته¬ای بود. در ابتدا مقوله جامعه¬پذیری تحصیلی به عنوان شرایط زمینه¬ای شروع فرایند؛ سپس دو مقوله شرایط فعلی اجتماعی و نیز وضعیت نظام آموزش عالی به عنوان عوامل ساختاری که در وضع فعلی به ظهور پدیده تعلق دارند و بر راهبردهای کنش/کنش متقابل که در این جا انگیزه دانشجویان در نگارش مقالا
- Abstract
- This thesis has concentrated on sociological considerations about the rate of scientific growth in Iran (case study: the growth of scientific papers ISI). The study of the social grounds which causes the community of Iranian scientific actors tend to publish international essays and specially their motivations and strategies are the main questions of the present dissertation. The theoretical framework is based on the thoughts of the scholars like Warren Hagstrom, Richard Whitely, Pierre Bourdieu, Randall Collins & Ben-David. The researcher used the quality techniques to study the depth of scientific actor’s conceptual meanings and their motivations. Thus for matching the issue of the study and the methodology, I selected the grounded theory to be able to more effectively understand and analysis the mind meanings and social grounds of the study. On the whole 24 MA students in technical and basic sciences courses of Tehran University have been deeply interviewed. 10 persons among them are studying in basic sciences and 14 remained students are studying in different branches of technical subjects. Of this statistical community, 5 students are feminine and the others are masculine, incidentally among these 24 students 4 students are from Tehran and the others are from the different provinces of Iran. In the phase of data interpreting and coding, 2946 open codes extracted from the interviews and these codes have been arranged under the 22 different categories. After passing two the first phase of the study, to unify the process of analyzing, 21 central categories have been linked through 5 core categories which finally the narration of the growth of the production of ISI papers has been extracted from these categories. This study, a descriptive narration of the scientific growth of ISI papers in Iran, involves 5 core categories. First, the category of educational sociability as suitable ground conditions for initiating the process was considered, then two categories