اثر بخشی آموزش مدیریت فشم در مقابل مادران با فرزندان عقب مانده ذهنی آموزشی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35414;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1236عل
- تاریخ دفاع
- ۲۷ خرداد ۱۳۸۶
- دانشجو
- نیره زمانی
- استاد راهنما
- محسن شکوهی یکتا
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضربررسی اثر بخشی آموزش مدیریت خشم در تعامل مادران با فرزندان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دیرآموز می باشد. این پژوهش شبه آزمایشی بر روی 46 نفر از مادران اجرا گردید. مادران از طریق نمونه گیری در دسترس به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و دو گروه از لحاظ ویژگی های دموگرافیک ( سن, تحصیلات, وضعیت شغلی و دارا بودن کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر و دیرآموز) همگن شدند. ابتدا هر دو گروه به مقیاس محقق ساخته ارزیابی خشم, پرسشنامه خشم چند بعدی و پرسشنامه ارتباط والد- کودک پاسخ دادند. پس از آن برنامه مدیریت خشم به صورت گروهی به مدت هفت جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. در پایان جلسه هفتم کارگاه ها, هر دو گروه سه پرسشنامه را مجددا" تکمیل کردند.داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون مادران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل, در عامل های موقعیت های خشم انگیز در ارتباط با کودک, راهبردهای مساله محور و هیجان-محور, خشم انگیختگی و عامل ارتباط , به لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود دارد. ولی در عامل های دیگر تفاوت معناداری دیده نشد. به طور کلی یافته ها بیانگر آن است که آموزش مدیریت خشم بر کاهش خشم و بهبود تعامل با فرزندان تاثیر گذار بوده است.
- Abstract
- ندارد