مدل علی تاثیر دلبستگی بر پیشرفت تحصیل با نقش واسطه ای :پردازش های شناختی - رفتاری - فراشناختی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49290
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- عباس مرزبان
- استاد راهنما
- جواد اژه ای
- چکیده
- چکیده هدف این پژوهش تدوین و برازش مدل علّی تأثیر دلبستگی بر پیشرفت تحصیلی با نقش واسطه ای: پردازش های شناختی– رفتاری– فراشناختی با استفاده از روش تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه ی دانش آموزان شهرستان سردشت در سال تحصیلی 90-1389 بودند. تعداد 450 دانش آموز به روش تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های دلبستگی آرمسدن و گرینبرگ (1987)، خوددانشی تحصیلی بهرامی (1389)، سندرم های توجهی- رفتاری، هیجانی بهرامی (1389)، باورهای فراشناختی بهرامی (1387) و باز بودن شناختی کاشدان (2004) پاسخ دادند و عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز از طریق معدل کل آنان در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 90-89 اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از روش های ضریب همبستگی پیرسون، برآورد ضریب مسیر و تحلیل مسیر از نرم افزارهایSPSSو LISREL استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و خود دانشی تحصیلی با سندرم های توجهی – رفتاری، هیجانی ارتباط منفی و معنادار و با باورهای فراشناختی و باز بودن شناختی و پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت و معنادار و سندرم های توجهی – رفتاری، هیجانی با پیشرفت تحصیلی ارتباط منفی و معنادار، در حالی که باورهای فراشناختی و باز بودن شناختی دارای ارتباط مثبت و معناداری با پیشرفت تحصیلی بودند. سبک دلبستگی ایمن و خوددانشی تحصیلی به واسطه ی سندرم های توجهی – رفتاری، هیجانی بر پیشرفت تحصیلی اثر منفی و معنادار و به واسطه ی باورهای فراشناختی و باز بودن شناختی اثر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی داشتند. کلید واژه ها:پیشرفت تحصیلی – دلبستگی – خوددانشی تحصیلی (خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس، خودارزشی مشروط تحصیلی)- سندرم های توجهی- رفتاری، هیجانی (توجه، اجتناب در زمینه ی تحصیل، نگرانی تحصیلی، وسواس تحصیلی و نشخوار فکری تحصیلی)– باورهای فراشناختی – بازبودن شناختی (کنجکاوی)
- Abstract
- Abstract Causal model of attachment impact on academic achievement with regarding to the mediatory of cognitive, behavioral, meta-cognition, process has been evaluated with making use of pathway analysis manner. 450 students of the academic year1389-90(2010-2011) Sardasht(Iran) were examined randomly type of multiple-stage cluster. The students passed the examinations below:Attachment quiz of Armsden Greenberg (1987),Self- knowledge by Bahrami (1389),Behavioral-attraction-excite syndromes by Bahrami (1389), Meta-cognitive beliefs by Bahrami (1387), Cognitive openness by Kashdan (2004) and their academic performance were measured at the end of the academic season1389-1390(2010-2011). Statistical analysis executed by Pierson's correlation index, shunt index assessment and pathway analysis by SPSS and LISREL. The results reveals the safe attachment way and self-knowledge have negative and significant relation with Behavioral-attraction-excite syndromes, and have a positive and significant relation with meta-cognitive beliefs and cognitive openness and academic progress, and Behavioral-attraction-excite syndromes have significant and negative relation with academic progress. However meta-cognitive beliefs and cognitive openness have a positive and significant relation with academic progress. The safe attachment way and self knowledge have negative and significant effects on academic progress due to Behavioral-attraction-excite syndromes however have positive and significant effect on academic progress due to meta-cognitive beliefs and cognitive openness. Key words: Academic progress, Attachment, Self-knowledge( self-efficacy, self-esteem, contingent self-worth), Behavioral-attraction-excite syndromes(attention, educational avoidance, educational worry, educational obsession and educational rumination), Meta-cognitive beliefs, Cognitive openness( curiosity).