عنوان پایان‌نامه

نظام منع تقلب در عرضه کالا



    دانشجو در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نظام منع تقلب در عرضه کالا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق مالکیت فکری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2892;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50549;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2892;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50549
    تاریخ دفاع
    ۲۵ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    بیتا نوبر
    استاد راهنما
    محمود باقری

    نظام منع تقلب در عرضه کالا نوعی مسئولیت مدنی در نظام حقوقی عرفی است که می تواند برای اجرای حقوق علامت تجاری ثبت نشده مورد استفاده قرار گیرد. مسئولیت مدنی منع تقلب در عرضه کالا از اعتبار تجاری یک تاجر در قبال جعلی که ممکن است باعث ایراد ضرر به اعتبارتجاری وی شود حمایت می کند. حقوق منع تقلب در عرضه کالا از شخص در برابر جعل کالاها یا خدماتش که به عنوان کالاها و خدمات مدعی جلوگیری می کند، و نیز شخص را از این ادعای کذب که کالاها و خدماتش دارای ارتباط یا مشارکت با خواهان است، بازمی دارد. سبب دعوی تقلب در عرضه کالا شکلی از اجرای مالکیت فکری علیه استفاده غیرمجاز از یک علامتی است که مشابه با علامت تجاری ثبت شده یا ثبت نشده شخص دیگری است، مخصوصاً زمانی که دعوی به جهت نقض علامت تجاری ثبت شده بعید است که منجر به صدور رای به نفع خواهان شود (به سبب اختلافات بین علامت تجاری ثبت شده و ثبت نشده). منع تقلب در عرضه کالا شکلی از حقوق عرفی است، نظر به اینکه قوانین موضوعه از جمله قانون علامت های تجاری انگلستان مصوب 1994، اجرای علامت های تجاری ثبت شده را از طریق رسیدگی به نقض پیش بینی می کند. منع تقلب در عرضه کالا و حقوق علامت تجاری ثبت شده به موقعیت های واقعی مشابهی می پردازند، اما تفاوت آنها در این است که هرکدام از این دو شاخه، این موقعیت ها را با روش های متفاوتی بررسی می کنند. منع تقلب در عرضه کالا، هیچ حقوق انحصاری به نام ها، علامات، قالب یا دیگر علامات اعطا نمی کنند. این نظام، آنها را فی نفسه به عنوان مالکیت نمی شناسد. در عوض، حقوق منع تقلب در عرضه کالا، به جهت جلوگیری از جعل در جریان تجارت برای عموم طرح ریزی شده است، به عنوان مثال، آنجایی که اشتراک بین تجارت خوانده و خواهان وجود دارد. مثال دیگر نظام منع تقلب در عرضه کالا، جایی است که خوانده عملی را انجام دهد که عموم تصور کند که این فعالیت تجاری با مدعی مشترک است، و درنتیجه مدعی متحمل ضرر شود. طبق حقوق منع تقلب در عرضه کالا، مدعی می تواند علیه خوانده اقامه دعوی کند. برای اینکه پرونده ی منع تقلب در عرضه کالا قابل طرح باشد، بایستی سه عنصر وجود داشته باشد: - تاجر دارای اعتبارتجاری باشد - جعل علامت تجاری صورت گرفته باشد - به اعتبار تجاری خواهان ضرر وارد شده باشد.
    Abstract
    Passing off is a common law tort which can be used to enforce unregistered trademark rights. The tort of passing off protects the goodwill of a trader from a misrepresentation that causes damage to goodwill. The law of passing off prevents one person from misrepresenting his goods or services as being the goods and services of the claimant, and also prevents one person from holding out his goods or services as having some association or connection with the plaintiff when this is not true. A cause of action for passing-off is a form of intellectual property enforcement against the unauthorised use of a mark which is considered to be similar to another party's registered or unregistered trademarks, particularly where an action for trademark infringement based on a registered trade mark is unlikely to be successful (due to the differences between the registered trademark and the unregistered mark). Passing off is a form of common law, whereas statutory law such as the United Kingdom Trade Marks Act 1994 provides for enforcement of registered trademarks through infringement proceedings. Passing off and the law of registered trademarks deal with overlapping factual situations, but deal with them in different ways. Passing off does not confer monopoly rights to any names, marks, get-up or other indicia. It does not recognize them as property in its own right. Instead, the law of passing off is designed to prevent misrepresentation in the course of trade to the public, for example, that there is some sort of association between the business of defendant and that of the claimant. Another example of passing off is where the defendant does something so that the public is misled into thinking the activity is associated with the claimant, and as a result the claimant suffers some damage, under the law of passing off it may be possible for the claimant to initiate action against the defendant. There must be three elements for an actionable passing-off: - Goodwill owned by a trader - Misrepresentation - Damage to goodwill. Plaintiffs have the burden of proving goodwill in its goods/services, get-up of goods, brand, mark and/or itself per se. The Plaintiff also has the burden of proof to show false representation (intentional or otherwise) to the public to have them believe that goods/services of Defendant are that of the Plaintiff; thus, there must be some connection between Plaintiff’s and Defendant’s goods/services/trade. They must show likelihood and/or actual deception/confusion in the public. In relation to the element of damage to goodwill, there may be loss/diversion of trade or dilution of goodwill. The Plaintiff need not prove actual or special damage; real and tangible probability of damage is sufficient. This damage should however be reasonably foreseeable. It is insufficient to simply show likelihood/actual deception and/or confusion.Ultimately, the Court must use common sense in determining the case, based on evidence and judicial discretion, and not witnesses.