عنوان پایان‌نامه

آزادی اراده در مکاتب جرم شناسی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آزادی اراده در مکاتب جرم شناسی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3451;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61633
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۰

    موضوع "آزادی اراده" انسان پیش از آنکه در نظریات جرم‎شناسی مورد توجه قرار بگیرد، به شکلی گسترده در فلسفه مورد بحث و جدل بوده است. بحث جبر و اختیار، رابطه اختیار و علیت، سازگاری یا ناسازگاری آنها، اقسام جبر و ... در این راستا طرح شده اند. مسئله آزادی اراده (فرد مجرم) به جهت ارتباط با مسائل مختلفی چون مسؤولیت کیفری، باز پروری و اصلاح مجرم، پیشگری از جرم، تبیین علل وقوع جرم و ... مورد توجه نظریه پردازان مکاتب جرم‎شناسی قرار گرفته است. این موضوع به عنوان یکی از مفروضات اساسی این نظریه پردازان، به صورت صریح یا تلویحی در تار و پود نظریات جرم‎شناسی موجود است. مکاتب مختلف جرم‎شناسی در این زمینه مواضع مختلفی اتخاذ نموده‌اند: مکتب کلاسیک پیش از تولّد جرم‎شناسی علمی دیدگاهی کاملاً آزادپندار در مورد فرد مجرم داشته است؛ مکتب تحققّی به عنوان نخستین مکتب در علم جرم‎شناسی کاملاً فرد مجرم را مجبور و ماهیت او را تعیّن یافته توسط عوامل مختلف زیستی، روانی و محیطی می‌پنداشته است. سایر مکاتب جرم‎شناسی (از مکاتب نئوکلاسیک تا قرائت‌های نوین مکتب تحققّی، مکاتب دفاع اجتماعی، جرم‎شناسی راست جدید و ...) در یک جمع‎بندی کلّی دیدگاهی بینابین را در این موضوع اتخاذ نموده و ضمن پذیرش آزادی اراده مجرم به بررسی نحوه تأثیر عوامل گوناگون بر اراده او پرداخته‌اند. هر چند تمامی مکاتب به صراحت، نظر خود را در مورد مسأله آزادی اراده بیان نداشته و در اتخاذ دیدگاه خود در قبال این موضوع هم لزوماً به مبانی فلسفی این بحث پای‎بند نبوده اند. با این حال وضعیت مکاتب نوین جرم‎شناسی را می‎توان به عبارتی "جبرانگاری نسبی" قلمداد کرد که با دیدگاه اسلام مبنی بر "امرٌ بین الامرین" بودن مقوله جبر و اختیار سازگاری بیشتری دارد. اما باید در نظر داشت که مکاتب جرم‎شناسی همگی ماهیتی غیردینی دارند و ارتباط انسان با خداوند که به عنوان مثال در نهاد توبه متبلور می‎شود تنها در یک نظام جزایی دینی همچون اسلام قابلیت طرح دارد. بنابراین وجود چنین ارتباطی وجه ممیز نظام جزایی اسلام از مکاتب جرم‎شناسی است.
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد.