عنوان پایاننامه
مطالعه مقولات سیاست اجتماعی در کتب آموزشی ایران
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی-برنامه ریزی اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55176;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4484
- تاریخ دفاع
- ۰۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- فاطمه قران کیش
- استاد راهنما
- علی اصغر سعیدی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر دستیابی به میزان مطرح شدن مقولات سیاست اجتماعی در کتاب های درسی، نوع شناختی که این کتب از سیاست اجتماعی به دانش آموزان انتقال می دهند و پاسخ دهی به این سوال است که چه اصل، اصول یا رهیافت رسمی ای از سیاست اجتماعی در این کتابها وجود دارد. در این پژوهش به تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ی ابتدایی در سال تحصیلی 89-88 به لحاظ مقولات سیاست اجتماعی و میزان ارتباط آن ها با گروه های هدف و نهاد اجتماعی خانواده پرداخته شده است. برای اعتبار بخشی به کار تمام کتاب های راهنمای معلم (فارسی) سال های اول تا پنجم ابتدایی مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند. بر اساس یافته های تحقیق 1723 مورد در ده کتاب فارسی مقطع ابتدایی وجود داشته که در آن ها به موضوعات سیاست اجتماعی اعم از اشتغال، آموزش، بهداشت، محیط زیست و مسکن توجه شده است. غالب موارد معطوف به موضوعات سیاست اجتماعی در کتب فارسی دوره ی ابتدایی، ناظر بر خانواده و یا گروه هدف خاصی نیستند و در ارتباط با کلیت جامعه می باشند. با این حال 637 مورد در کتاب ها وجود دارد که در آن ها موضوعات سیاست های اجتماعی در ارتباط با نهاد اجتماعی خانواده و گروه های هدف کودکان، جوانان، زنان و معلولان قرار گرفته اند. در کتاب های فارسی ابتدایی فصولی با عناوین نهادها، بهداشت، دانشمندان و محیط زیست توانسته اند نهاد خانواده، مدرسه و موضوعات آموزشی، بهداشتی و برخی مسائل مرتبط با محیط زیست را مورد توجه و بررسی قرار دهند؛ اما سیاست اجتماعی به صورت منسجم و هدفمند در کتاب ها مورد بحث قرار نگرفته است و به ارتباط و انسجام موضوعات مختلف سیاست اجتماعی و تاثیر متقابل آن ها بر یکدیگر اهمیتی داده نشده است. همدلی و همدردی با نیازمندان و کمک به مظلومان موضوعاتی از سیاست اجتماعی اند که در کتابها تحت عناوین مختلف مطرح شده اند. کتاب های فارسی مقطع ابتدایی در تلاش برای معرفی موضوعات مختلف سیاست اجتماعی با رهیافتی فردگرایانه به دانش آموزان هستند و موضوعات سیاست اجتماعی در این کتب در چارچوب تبلیغ فردگرایی و آزادی های فردی مطرح می شوند. اصل انتخاب فردی در موضوعات مختلف اجتماعی رهیافت رسمی سیاست اجتماعی مطرح شده در کتاب ها به نظر می رسد که با معنایی اخلاقی- معنوی، باید ها و نباید های ارزشی را در بر می گیرد
- Abstract
- This thesis aims to achieve the place of social policy issues in text books of Iran's primary schools. This study analyzes the content of primary school text books in the academic year of 1388-89. In order to do that, the research classifies the issues of social policy in terms of its relationship with target groups and the role of family as a social institution. In addition, all teacher’s guide books from first grade to fifth one have been scrutinized. Based on research findings, there are 1723 cases in which issues of social policy including employment, education, health, environment and housing has been appeared in the primary education text books. Most of issues related to social policy do not cover families or specific groups. They are associated with the whole community. However, there are 637 cases in which issues of social policy are related to the families, groups of children, youth, women and disabled people. In chapters with titles of institutions, health, scientists and environment, family, school and educational issues, health and some environmental issues are considered in the text books. However, they have not been discussed as a coherent and targeted social policy. Furthermore, communication and interaction on various issues of social policy are not considered in the text books. Sympathy with the needy and helping the oppressed are subjects of social policy have been raised in the books under different titles. Moreover, Social policy issues are discussed in the context of promoting individualism and personal freedom. Text books have been attempted to introduce issues of social policy with individualistic approach to students. Additionally, the principle of individual choice in various social issues which appeared in the text books indicates as the formal approach of social policy.