عنوان پایان‌نامه

تحلیل بر نحوه خوانش مخاطبان از ماهواره



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل بر نحوه خوانش مخاطبان از ماهواره" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52822;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4353
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مهری بهار

    فرهنگ عامه به عنوان شکلی از فرهنگ، از عناصر متعددی همچون فیلم، برنامه‌های تلویزیونی، ‌موسیقی و رمان تشکیل شده که غنی از معانی هستند. آن چه را که مخاطب به عنوان متن به خوانش آن مشغول است، پیوسته درگیر و آغشته ایدئولوژی مسلط می‌باشد. در این مطالعه با استفاده از مفاهیم موجود در سنت مطالعات فرهنگی فیسک و اهمیت وی به معناسازی مخاطبان و توانایی آنان در کسب لذت های مورد نظر، سعی در شناخت ذهن مخاطب هستم. مخاطبی که به عقیده فیسک در برابر متونی که در زندگی روزمره از طریق ایدئولوژی مسلط با آن مواجه است، نیازهای خود را جستجو می‌کند و در راستای اهداف خود از متون، خوانش منحصر به فرد خود را دارد. به طور مشخص در این تحقیق به دنبال پاسخ گویی به این پرسش ها هستم که معناسازی در نزد مخاطبان جوان تهرانی از سریال های شبکه ماهواره ای فارسی وان چگونه است؟ و نقاط لذت و مقاومت آنان از تماشای سریال های آن کجاست؟ شبکه ای که به پخش سریال های نمایشی با محوریت زندگی روزمره می پردازد. در این مطالعه با روش تحلیل کیفی مصاحبه گروهی متمرکز و با تشکیل گروه های مخاطب جوان، به کاوش معانی دریافتی از آنان پرداختم. با تحلیل مصاحبه ها و معناهای دریافتی توسط مخاطبان،‌ لذت آزادی در انتخاب کردن، لذت بصری ناشی از بازنمایی سبک زندگی مدرن جهانی، ‌تجربیات بدیع و متنوع و بازنمایی آرزوها و امیال درونی از مهم ترین لذت های بدیع کسب شده در تعامل با فارسی وان یافت شده است. همچنین معناسازی توسط مخاطبان، ارزشهای مسلط را به چالش می کشاند و در پی امتیازاتی به نفع خود و در ارتباط با فرادست است. نتیجه اینکه مخاطبان سعی دارند نگاه فرهنگ مسلط به ماهواره و ارزشهای مورد قبول آن را تعدیل کنند، آزادی هایی در روابط با جنس مخالف و نحوه پوشش در مجامع غیر رسمی بدست آورند و امتیازاتی از طریق لغو قوانین مربوط به نصب و مالکیت ماهواره و ‌تعدیل قواعد و اصول مردسالارانه حاکم در ساختار خانواده کسب کنند.
    Abstract
    Popular Culture is a form of culture covering various elements such as films, TV shows, music, and fictions that are full of meaning. The audiences of these elements as texts are embraced dominant ideology. In this research, we aim to study audience’s mind using the concepts introduced in the cultural studies tradition of John Fiske and based on the significance given by him to meaning making by audience, and their ability to enjoy such elements as they wish. According to Fiske, these audiences try to meet their needs in the ideologically dominated texts they face in their ordinary life, and have their own readings for their own purposes. In Particular, this research wants to answer how the young audience of Tehran makes meanings from the series broadcasted by Farsi 1 satellite channel, and how they enjoy from or resist against these TV series with the main subject of ordinary life. This research uses a qualitative analytical method to study by facous group interview with the young audience to research the meaning they perceived from these series. The analysis of interview and meanings perceived by the audience show that the freedom of selection, visual enjoyment of representing globally modern lifestyle, various novel experiences, as well as the representation of internal desires and interests are the most important pleasures derived from Farsi 1. Moreover, meaning making by the audiences challenges the dominant values in their own favor and in relation to the future. As a result, the audiences of this channel try to balance the cultural approach to satellite TV programs and values, gain freedom as regards opposite gender and clothing in informal space, get advantages by the annulment of satellite program prohibition, and balance male-dominated rules and principles governing families.