عنوان پایان‌نامه

بررسی موانع ومشکلات تعاونی های روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی موانع ومشکلات تعاونی های روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49923;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4275
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مهدی طالب

    چکیده هدف این مطالعه بررسی موانع و مشکلات تعاونی‎های روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی است. چارچوب نظری این مطالعه را بحث‎های راجع به تعاونی‎های روستایی و همچنین بازاریابی محصولات کشاورزی تشکیل می‎دهد. در این پژوهش از هر دو روش کمی و کیفی تحقیق استفاده شده است. روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق، مشاهده و بحت متمرکز گروهی از کارمندان و اعضایی تعاونی روستایی دهستان کوشک‎هزار و همچنین بررسی اسناد و مدارک موجود، برای شناخت عملکرد تعاونی‎های روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی بخش اول پژوهش را تشکیل داده است. جامعه آماری مطالعه را کلیه اعضای تعاونی روستایی دهستان کوشک‎هزار بیضا و همچنین مسئولین و کارمندان تعاونی روستایی کوشک‎هزار تشکیل می‎دهند. یافته‎های تحقیق نشان می‎دهد که تعاونی مورد نظر فقط در زمینه خرید محصولات کشاورزی تضمینی، فعال است. نتایج مطالعه نشان می‎دهد که کمبود امکانات زیرساختی (سردخانه و کارخانه فرآوری و بسته بندی و ...)، کمبود سرمایه مالی و اعتبار تعاونی‎ها، وجود دلال‎ها و واسطه‎های قوی در جامعه روستایی، ضعف در منابع انسانی (دانش، آگاهی، مهارت‎ها و ...)، شفاف نبودن ارتباط بین سرپرستان و کارمندان تعاونی روستایی با اعضا و ضعف در ساختار بروکراسی اداری تعاونی‎ها، از عواملی هستند که در ناتوانی تعاونی‎های روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی موثر می‎باشند. یافته‎های مطالعه نشان داده است که مهمترین عامل در عدم توفیق تعاونی روستایی در انجام عملکرد بهتر و بالاخص بازاریابی محصولات کشاورزی عدم گرایش اعضای تعاونی به مشارکت در تعاونی روستایی است. بنابراین برای شناخت این موضوع و عوامل موثر بر آن با استفاده از مدل Ajzen and Fishbein جهت سنجش گرایش به مشارکت اعضا در تعاونی روستایی و روش تحقیق کمی‎(پیمایش)، به شناخت این موضوع پرداخته‎ایم. جامعه آماری بخش کمی ‎پژوهش شامل 1700 عضو تعاونی روستایی کوشک‎هزار بوده‎اند که 200 نفر از آنها با استفاده از نمونه‎گیری متناسب با حجم و تصادفی از بین روستاهای تحت پوشش تعاونی روستایی انتخاب شده‎اند. یافته های پژوهش نشان داده است که متغیرهای درآمد، تحصیلات، تمایل به فعالیت های جمعی، رضایت از فعالیت های تعاونی روستایی، اعتماد خصوصی و اعتماد عمومی دارای رابطه معنی دار و مثبتی با متغیر وابسته (گرایش به مشارکت در تعاونی روستایی) و داشتن
    Abstract
    Abstract The purpose of the present study is to examine the obstacles as well as the problems which rural cooperatives encounter in agricultural marketing. The theoretical framework includes the debates over rural cooperatives and marketing of agricultural products. Both qualitative and quantitative procedures have been employed in this study. Qualitative procedure in terms of the in-depth interview of employees and members in rural cooperatives of the village of Kooshk Hezar as well as the review of available documents with the purpose of determining the rural cooperatives’ performances in marketing the agricultural products forms the first part of this study. Participants have been randomly selected from all the members, authorities, and employees of Kooshk Hezar. Results indicate that these cooperatives are only active in purchasing guaranteed agricultural products. Results also show that the lack of infrastructure (storage, processing, packing factories, etc.) and of financial capital and credit of cooperatives, weak human resources (knowledge, awareness, skills, etc.), unclear communication among the employees of rural cooperative and the members, and finally weaknesses in the bureaucratic structure of administration are among the factors that have caused the failure of rural cooperatives in the marketing of agricultural products. The most important factor in the rural cooperative failure in delivering a better performance particularly as for marketing agricultural products, based on the results of this study, is that the members of cooperatives do not incline to collaborate. Hence, to tackle this issue and to identify the influential factors, Ajzen and Fishbein Model has been used in order to measure the degree of inclination to collaborate in the rural cooperation. In addition, this has been coupled with a quantitative study to understand the issue at hand. The statistical population of the quantitative part of the study has been the village’s cooperative m