مطالعه برداشت از عدالت اجتماعی
- دانشجو
- معصومه ندیری
- استاد راهنما
- علی شکوری
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی رفاه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4924 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78166;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4924 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78166
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۰
- چکیده
- عدالت گرچه مفهومی است که با مفاهیمی چون قدرت، مشروعیت، جنبش های اجتماعی و انقلاب ها پیوند خورده است اما این تنها مسالهای از عدالت نیست که می تواند مورد مطالعه قرارگیرد. آنچه در پژوهش حاضر به عنوان سوال اصلی محور کار قرار گرفت، این بود که آیا مفهوم "عدالت اجتماعی" در نزد ایرانیان مفهومی یکسان است یا در جامعه برداشت ها و ایده های متفاوت و گاه متضادی از چیستی "عدالت اجتماعی" و معیارهای آن وجود دارد. فرض اولی? پژوهش آن بود که عدالت گرچه در بین ایرانیان ارزشی واحد به شمار می رود اما فهم واحدی از چیستی "عدالت اجتماعی" و معیارهای آن در نزد ایرانیان حاضر نیست. و این تفاوت برداشت از عدالت بیش از آنکه مربوط به منافع طبقاتی یا جنسیتی افراد باشد، تحت اثر تفاوت های نسلی است. برای پیدا کردن پرسش اصلی و آزمون فرضیه های مطرح شده، عطف به محدودیت¬ها، یک پیمایش اجتماعی با ابزار پرسشنامه و روش نمونهگیری تصادفی از شهر تهران و متولدین نسل های دهه 30 تا 70 صورت گرفت که در آن برای سنجش درک و برداشت جامعه مورد مطالعه از عدالت اجتماعی یک سنج? ویژه طراحی شد و در آن الگوهای عدالت اجتماعی مطرح در جهان به صورت پرسشهای چندگزینه ای در طیف لیکرت طراحی گردید که در نهایت با سنجش و نمرهدهی به نظرات پاسخدهندگان تعلق ذهنی شان به یکی از الگوهای رایج سنجیده شد و این نظرات هربار با متغیرهایی چون نسل (سن)، جنس و طبقه اجتماعی- اقتصادی و تحصیلات افراد سنجیده شد. تا در نهایت با مقایس? شدت معناداری رابطه ها مشخص گردد چه متغیری بیش از همه در شکل دهی به اید? عدالت اجتماعی در ذهن جامع? مورد مطالعه نقش داشته است. در به دست آوردن میزان دقت شاخص ها و معیارهای سنجش این پژوهش، درخصوص شاخص های خودساخته از اعتبار صوری که به معنای میزان توافق متخصصان آن حوزه پیرامون شاخص های طرح شده است استفاده گردیده است. معدودی از شاخص ها نیز از پیمایش های ملی و گویه های استانداردی که پیشتر کارآیی خود را در جریان تحقیقی نشان داده اند استخراج گردیده اند. و در بحث پایایی از روش همبستگی داخلی با آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. در نهایت فرض اثر تفاوت نسلی بیش از جنسیت و طبقه و تحصیلات مشخص گردید. یعنی وفق نظر جامعهشناسان معرفت رخدادهایی مختلف همچون انقلاب، جنگ و توسعه به عنوان رخدادهای عینی مختلف، ارزش های مختلفی را به وجود آورده اند که نسل های در سن جامعهپذیری خود را از نسل های دیگر متمایز ساخته اند.
- Abstract
- However justice is conceptual with other meaning like authority, legitimation, social movement, and revolutions has jointed. But this isn’t only matter that it can be study. The only thing in this research is the basic research in this research. Is "Social justice “an equal concept between Iranian? Or withdrawals and differences idea and sometimes opposite from what is “social justice”? And there is criteria. The first assume is that however justice between Iranian is a unique value but this unique concept of what is “social justice” and there isn’t its criteria between Iranian. And this difference of withdrawal justice is more than classify interest or people sex and is affected by difference between generations. For finding original question and explained quiz assumed, refer to limitation is social scrolling with questionnaire tools and random sampling of Tehran city and generations in 30th decades and 70th decades. That is for measuring and understanding of studied society withdrawal of social justice has designed special prescription. And in this social justice pattern in universe by multiple choice questionaries has designed in Likert spectrum. And finally with measuring and grading to respondent idea and mind attachments to one of this common pattern measured. Until finally with comparison of meaningful intensity of relations has cleared that which one of this variable is more effective than in forming for social justice in studied society’s mind. In achieving indicators accuracy and measuring criteria of this research, specially self-made index from visual credit that means agreement’s degree of experts in the field are used around designed index. A few of these indexes also from national scrolling and standard kinds show their appliances in research streams. And in final discussion used internal solidarity method with Cronbach alpha test. And finally effect of assuming difference between generations cleared more than sex and classify and education .It means Accordance between knowledge sociologists ‘opinion, different events like revolution, war and developments as different objectives events has created different value that has personalized from other generations and generations in acceptance society ages. Keywords: Justice, Social Justice, Generation's idea